Amb la crisi de subscriptors i de la publicitat, les editores de mitjans de comunicació han de reinventar-se per tal d’obtenir ingressos. La publicitat institucional i les ajudes directes de les diferents administracions ja són la primera via d’ingressos de la majoria d’empreses del sector però, sovint, amb això tampoc n’hi ha prou i els pressupostos de «comunicació» –com sovint s’anomena als departaments de propaganda institucional- tampoc són infinits.
Així que una via que han trobat molts mitjans per accedir a noves partides de diners públics ha estat l’organització d’esdeveniments. Com que no es tracta ni de «publicitat institucional» ni «d’ajudes als mitjans», aquesta diners poden arribar a les mateixes destinacions sense necessitat d’inflar partides que, sovint, ja estan massa inflades.
Per posar un exemple d’una administració solament relativament gran com és l’Ajuntament de València. El 2023 va destinar més de 340.000 euros a patrocinar tota classe d’esdeveniments i campanyes de comunicació que el consistori considerava interessant, des de la difusió en les televisions dels autobusos, jornades diverses, torneigs esportius o la fashion week. Esdeveniments organitzats per entitats diverses, des d’associacions culturals i universitats a empreses, moltes d’elles de disseny a les qui s’ha encarregat la comunicació de certes campanyes. Fins ací, tot el que es considera normal dins les funcions d’un ajuntament.
Però quan es miren les dades concretes, sobta que fins a 116.620,95 euros d’aquests patrocinis, pràcticament una tercera part del total, han anat destinats a empreses propietàries de mitjans de comunicació.
«Jornada proyectos de emprendimiento», «5º foro campeonas», «gala del deporte femenino» o «premios comunidad valenciana» són els noms amb que s’identifiquen aquesta ajudes al portal de dades obertes de l’Ajuntament de València, junt amb les quantitats, els noms de les empreses i els números d’expedient.
Probablement, la definició més vaga i difícil d’entendre que es va finançar exactament és la «celebración de una jornada de divulgación y tratar tema de interés relacionado con el colectivo de personas mayores de la ciudad de València».
Prensa Ibérica la gran beneficiada
Per empreses, Prensa Ibérica, editora de Levante-EMV i Súperdeporte és la gran beneficiada amb sis esdeveniments patrocinats que sumen un total de 49.522,95, entre els dos diaris.
Després i a molta distància, ens trobaríem el digital esportiu yosoynoticia.es, la gala anual del qual va rebre una ajuda de 18.029 euros. Tot seguit hi ha la gala dels premis COPE València (14.520 euros) i Encuentros SER (13.068).
Finalment, les gales i premis de La Razón, Valencia Plaza i el digital econòmic Economia3 també van ser subvencionades amb quantitats inferiors als 10.000 euros.
Aquestes xifres es refereixen solament a l’Ajuntament de València, però moltes d’aquests esdeveniments comptaven amb múltiples patrocinadors, tant d’altres administracions com empreses públiques i privades, el que pot ajudar a entendre la fal·lera dels mitjans de comunicació per organitzar tota mena d’esdeveniments.
Per exemple, els Encuentros SER entrevisten a polítics i es fan de forma regular arreu de l’estat espanyol, suposant per a la ràdio del Grupo PRISA, no només una font de titulars –compten amb una «exclusiva» fabricada per ells- sinó també una font d’ingressos important.
Esports i emprenedoria
Dels dotze esdeveniments patrocinats per l’Ajuntament de València n’hi ha cinc relacionats amb l’esport i tres relacionats amb l’emprenedoria. Els altres quatre són els premis de La Razón –on també es premien empreses- i COPE i els ja citats Encuentros SER i la críptica jornada d’interés per a persones majors. No n’hi ha cap, per exemple, sobre medi ambient, cultura o habitatge.
Una tria de temes que pot indicar quins són els interessos dels patrocinadors –i per tant com és més fàcil aconseguir les ajudes- que no són soles les administracions, sinó també empreses privades, algunes de les quals, aquelles que asseguren que no posen publicitat als mitjans.