Posem, per exemple, el cas del carrer de Gorgos, just darrere del Col·legi El Pilar, un dels centres privats més coneguts de València, al barri d’Algirós. Una filera de cotxes gasta una de les voreres com a aparcament habitual. La situació es crònica però no pareix que la Policia Local pense fer res per resoldre una situació que impedeix als vianants gastar la seua porció de l’espai públic. Si van en carro de xiquets o cadira de rodes impossible, però a voltes, els cotxes –sobretot si es tracta dels enormes SUV que han proliferat els darrers anys- ocupen tant d’espai que inclús una persona caminant es veu forçada a baixar a la calçada o al carril bici.

Infraccions d’aquest tipus es poden observar diàriament per tota la ciutat i inclouen passos zebra, xamfrans o zones peatonalitzades. Tota una demostració de la invasió de l’espai públic per part del vehicle privat. Una hegemonia que ni els anys de Ribó i el seu intent de modificar aquesta relació han aconseguit canviar. Ara, amb un govern municipal que torna a posar el cotxe al centre, es corre el risc d’esborrar qualsevol tímid avanç. Una desídia a l’hora de posar fre als abusos de la mobilitat privada que també es repeteix s’ha vist en altres àmbits, com els accessos a partits de futbol o entrades i eixides escolars.

Motos aparcades il·legalment (i gratuïtament) a la porta d’un aparcament amb places lliures

De fet, segons dades del mateix Ajuntament, la Policia Local posa un total de 42 denúncies diàries per estacionaments damunt les voreres, una xifra que pot ser un indicatiu de la situació de descontrol que viu la ciutat i que amaga una altra dada: no hi ha constància de quantes d’aquestes denúnices acaben convertint-se en multes cobrades efectives. Però, en tot cas, resulta obvi que són ineficients a l’hora d’evitar l’incivisme de molts conductors.

Perquè l’Ajuntament disposa d’una altra ferramenta per tal de protegir els vianants i l’espai públic: la grua municipal.

Menys d’una eixida per dia

A preguntes del regidor de Compromís, Giuseppe Grezzi, el regidor de Mobilitat de València, Jesús Carbonell va detallar quantes voltes la grua retirava vehicles –sumant cotxes, motos i furgonetes- estacionats en voreres a la ciutat.

El passat mes de juny en van ser 22, al juliol, 21, A l’agost van reduir-se a 18 i al setembre va remuntar lleugerament fins als 29. Una mitjana de 0,9 enganxaments per dia.

Motos aparacades baix d’una senyal de prohibit aparcar motos i que arriben allà circulant per carril bici.

En quatre mesos suposa un total de 112 enganxaments per 5.029 denúncies. A penes una retirada per cada 44,9 denúncies.

«L’animadversió o falta d’empatia del govern del PP cap als vianants és absoluta, perquè no sols estan reduint els espais per als vianants existents i frenant projectes de conversions en zona de vianants que ja estaven en marxa, sinó que a més permeten que els infractors abusen de la resta de la ciutadania circulant i estacionant en zones de vianants amb total impunitat», assenyala el regidor de Compromís i extitular de l’àrea de Mobilitat de l’Ajuntament.

Des del PP, es posa l’èmfasi en el fet que en el període citat, la mitjana de retirada de vehicles en voreres ha passat de 23 mensuals, per contra, el mateix període de l’any passat, quan les competències de la Policia Local estaven en mans del socialista Aaron Cano, van ser encara menors: 21,5 al mes.

Comparteix

Icona de pantalla completa