Ferrocarrils de la Generalitat (FGV) recuperarà els horaris habituals de Metrovalència a partir del dimarts 7 de gener, tornant als que hi havia abans de la DANA del 29 d’octubre passat. Aquesta modificació afectarà totes les línies de tramvia (4, 6, 8 i 10), que ja estan operatives des del 9 de novembre. Tanmateix, continuarà sense servei nocturn els divendres, dissabtes i vespres de festius.
Actualment, les línies de tramvia circulen amb horaris de dies laborables no lectius de dilluns a dissabte i horaris de festiu els diumenges. Amb els canvis, s’aplicarà l’horari laboral ordinari, la qual cosa millorarà la freqüència de pas al llarg de tot el recorregut.
Tot i els ajustos, no es restabliran les circulacions nocturnes dels caps de setmana ni les vespres de festius. A més, es manté la prohibició d’accedir-hi amb patinets i bicicletes, igual que a les línies de metro.
Línies de metro en funcionament
La millora del servei en les línies de tramvia complementa les circulacions actuals del metro, que operen amb els recorreguts següents:
- Línia 1: Bétera – Plaça d’Espanya
- Línia 2: Llíria – Plaça d’Espanya
- Línia 3: Aeroport – Rafelbunyol
- Línia 5: Aeroport – Marítim
- Línia 7: Marítim – Sant Isidre
- Línia 9: Riba-roja de Túria – Alboraia-Peris Aragó
Des del passat 3 de desembre, Metrovalència va reprendre el servei en gran part de les línies de metro amb horaris reduïts similars als dissabtes. Tot i així, es van introduir millores iniciant el servei més prompte, encara sense servei nocturn.
Alternatives per al trajecte València-Castelló (la Ribera Alta)
Per suplir la manca de connexions de metro entre València i Castelló (la Ribera Alta), la Conselleria d’Infraestructures manté un dispositiu alternatiu amb aquests trajectes:
Castelló-Alginet-l’Alcúdia-Benimodo-Carlet-Massalavés-Alberic
Picassent-Alcàsser-Silla-València
Alginet-València
Carlet-Benimodo-l’Alcúdia-València
Alberic-Massalavés-València
Torrent Avinguda-València
Paiporta-València
Picanya-València
Torrent-València
Torrent-Picanya-Paiporta
Catarroja-Albal-Torrent
«Destrucció absoluta» del lloc de comandament
És cert que la DANA va fer molt de mal a FGV, no només a les vies de la línia 1, 2 i 7, al seu pas per Picanya i Paiporta (l’Horta Sud), sinó també a la seu central de l’empresa a València Sud, on no sols hi havia oficines i tallers, sinó també el Centre de Trànsit Centralitzat (CTC), el lloc de comandament des d’on es gestiona tota la xarxa. De fet, la «destrucció absoluta» d’aquest CTC és el que ha impedit posar en funcionament el metro abans. Les possibilitats que aquest quedara inhabilitat simplement «no s’havien previst mai» i, per tant, «no hi havia cap alternativa». «Allò era un búnquer, qui podia pensar que podia quedar tan arrasat?», expliquen fonts de l’empresa.
El «que s’està fent» és replicar un CTC als tallers de Machado, tocant a la Ronda Nord, una tasca complexa en bona mesura perquè no estava prevista. «No es tracta sols de connectar uns ordinadors, la reestructuració que cal fer és brutal, tant de personal, com de sistemes de tot tipus, inclosos els de comunicació entre els trens i el comandament», continuen.
La manca de previsió –aquesta vegada ha estat una riuada, però podria haver estat un altre tipus d’incidència, des d’un incendi a un virus informàtic- mostra els riscos d’una organització tan centralitzada i sense un pla B en cas d’emergència. Un problema, per cert, que el conseller d’Infraestructures, Martínez Mus, ha anunciat que no tornaran a tindre, ja que el CTC provisional de Machado no es desmantellarà una volta acabada l’emergència, sinó que es mantindrà per si en un futur hi tornen a haver problemes.







