Si fa uns dies era Renfe qui anunciava una campanya de «súperpreus» centrada principalment en l’alta velocitat mentre els serveis de la majoria de la població –Rodalia i Mitja Distància- continuen deteriorant-se, ara és l’empresa privada Ouigo qui anuncia noves freqüències dels seus serveis –únicament en alta velocitat- per connectar més i millor Madrid amb el País Valencià.

«A partir de desembre s’incrementarà la quantitat de freqüències dels trens que enllacen València i Alacant amb Madrid, fins a arribar a deu trajectes (cinc circulacions d’anada i tornada) amb la capital del Túria i sis trajectes (tres circulacions d’anada i tornada) en el segon cas. A més, en el segon trimestre de 2024 s’obrirà la línia que connectarà Madrid i Elx», ha anunciat la companyia en un comunicat. Amb aquesta decisió s’incrementen en un 66% les connexions Madrid-València i un 50% les Madrid-Alacant.

El director comercial de Ouigo defensa que la seua empresa ha aconseguit «democratitzar» l’alta velocitat «gràcies a la liberalització», assegurant que als seus trens viatgen «més estudiants, famílies o autònoms que abans no es veien en l’alta velocitat, llevant gent de la carretera, alguna cosa que ens convé a tots com a societat».

Caos a Rodalies

Aquest anunci coincideix amb el col·lapse al servei de Rodalia de la línia Gandia-València contrasten la setmana passada, quan als trens cancel·lats sense previ avís calia sumar-hi els retards generalitzats de més de 15 minuts, així com la massificació dels combois existents. Segons informava el digital local Som Gandia, la ciutadania va patir nombrosos inconvenients per culpa d’aquest caos, citant, per exemple, el testimoni d’un estudiant d’infermeria que no va aribar a temps a un examen.

Només el 2021 –últim any que s’ha publicat la xifra- van cancel·lar-se al País Valencià 7.593 trens de Rodalia. Després, malgrat l’acord signat amb tot tipus de boato entre el llavors president Ximo Puig, i la ministra espanyola de Transports, Raquel Sánchez, la situació no ha millorat.

Companyies diferents, mateixa infraestructura

Si bé és cert que es tracta d’empreses diferents –Ouigo per a l’alta velocitat i Renfe per a la Rodalia-, les infraestructures que permeten el funcionament, o no, dels ferrocarrils depenen d’una mateixa companyia: Adif, de propietat estatal. Aquesta és la responsable de les inversions de manteniment i millora de tota la xarxa ferroviària i, com mostren les evidències, en estar primant l’alta velocitat per sobre del tren convencional està tenint greus conseqüències per als usuaris d’aquest servei, molt més ampli que el de l’alta velocitat.

Només a la xarxa de Rodalia de València dóna servei a 15 milions de passatgers anualment –xifra que fa una dècada ascendia a 25 milions i que s’ha anat reduint e mesura que empitjorava el servei, empenyent la gent cap a altres alternatives com la carretera. A aquests cal sumar els 2,7 milions del servei de Rodalies d’Alacant.

Així, només al País Valencià, pràcticament hi ha 18 milions de passatgers de Rodalies anuals. Al conjunt de tot l’estat, els passatgers d’alta velocitat arriben als 26,8 milions, amb un creixement, soles el darrer any, d’un 54%.

Comparteix

Icona de pantalla completa