EP / València

Un total d’1,13 milions de conductors del País Valencià mostren la seua “desconfiança” de les habilitats al volant dels majors de 65 anys. D’ells, la majoria veu convenient que el carnet passe als seus propis familiars, uns altres els prohibirien la conducció nocturna i, en menor mesura, més de 100.000 valencians els llevarien el títol automàticament, segons han respost en una enquesta de la Fundació Línia Directa.

L’informe ‘Majors de 65 anys al volant: perill real o mite social?’ analitza tots els accidents i infraccions registrats entre 2009 i 2014 per grups d’edat i conclou, a nivell estatal, que els ancians respecten més els límits de velocitat, no són agressius en la conducció i accepten molt millor les seues pròpies limitacions auditives i visuals, la qual cosa, els fa recórrer menys quilòmetres i conduir més durant el dia.

Malgrat açò, els participants de l’estudi residents al País Valencià han expressat la seua “desconfiança” de les habilitats al volant d’aquest sector de població, ja que fins a 769.000 valencians els llevarien el carnet perquè siga responsabilitat dels seus familiars, 241.000 els prohibiria que conduïren en horari nocturn i 125.000 conductors són partidaris que perden el permís de forma automàtica, solament per superar els 65 anys.

No obstant açò, la recerca realitzada per la companyia en col·laboració amb Fundació Espanyola per a la Seguretat Viària (Fesvial) ha apuntat que els conductors que superen aquesta franja d’edat “demostren ser els més segurs” i que, de fet, registren de mitjana quatre vegades menys accidents que els menors de 25 anys, i menys de la meitat que els automobilistes de 35 a 44 anys. Com a raons, l’estudi ha indicat que els majors “respecten més els límits de velocitat, no són tan agressius en la conducció i saben acceptar millor les seues limitacions”, ja que recorren menys quilòmetres i condueixen més de dia que de nit.

Més risc de morir al volant

La situació s’inverteix per a aquest col·lectiu quant al risc de morir en la carretera, ja que la possibilitat que patisquen un accident multiplica per 2,5 la de la resta de conductors i la probabilitat de resultar ferits amb gravetat és un 9% més alta que la dels altres automobilistes, segons l’informe. Entre els motius es troba una major feblesa física i la mateixa naturalesa de la seua accidentalitat, amb colps generalment més severs.

Així, en el conjunt de l’Estat espanyol el nombre de conductors morts en accident de trànsit entre 2009 i 2014 es va reduir en un 62% en el col·lectiu de persones de 25 a 34 anys i fins a un 67% en els menors de 25 anys, mentre que el volum de majors de 6 morts en carretera es va mantenir estable i fins i tot va augmentar un 5% durant el mateix període.

La meitat de vianants morts són majors

També sobre aquesta qüestió, la Fundació Línia Directa ha estudiat la mortalitat per tipus d’usuari i mostra com, mentre els majors de 65 anys representen el 15% dels conductors espanyols morts en accident de trànsit entre 2009 i 2014, representen més de la meitat dels vianants morts (52%) en els mateixos cinc anys.

Quant als sinistres més habituals entre aquestes persones, l’estudi ha conclòs que solen produir-se en turismes (73%), carreteres convencionals (44,7%) i amb cotxes més envellits (més de 10 anys) que la mitjana. Respecte al gènere, els homes presenten el doble d’accidentalitat que les dones, una constant que, segons la recerca, “sembla habitual” independentment de l’edat dels conductors.

Les maniobres més crítiques per als majors de 65 anys són les interseccions, les incorporacions i els girs a l’esquerra, mentre que els moments amb més risc són els divendres, el mes de juliol i la franja horària que va des de les 10 a les 14 hores.

Psicotècnic “poc rigorós”

D’altra banda, la recerca també constata que els conductors espanyols desconfien dels exàmens psicotècnics actuals com a mitjà de testar les aptituds psicofísiques dels automobilistes, ja que vora 13 milions de conductors exigeixen més controls a l’Administració i quasi el 60% dels enquestats pensa que les proves són “poc rigoroses”.

En el cas del País Valencià, el 98% dels enquestats ha assegurat no haver suspès mai un examen psicotècnic i un 7% reconeix haver obtingut l’’Apte’ “pràcticament sense fer-lo”. A més, al voltant de 65.500 conductors de la regió amb deficiències psicofísiques creuen que aquestes “no s’han vist reflectides” en l’informe final.

Per açò, la majoria dels valencians han reclamat “més rigor” al psicotècnic, amb la necessitat d’implantar més controls per a 1,7 milions de conductors i “especialment sobre els majors de 65 anys”, per als quals demanen que els reconeixements siguen anuals, un canvi que han subscrit fins a 19 milions de conductors espanyols.

Malgrat aquest plantejament, l’informe arreplega un estudi empíric realitzat en diversos centres psicotècnics que conclou que fins a un 10% dels conductors ancians van ser ‘No aptes’ en aquesta prova i quasi el 70% va tenir algun tipus de restricció.

Comparteix

Icona de pantalla completa