El Sindicat Espanyol de Maquinistes i Ajudants Ferroviaris (Semaf) ha sol·licitat formalment al conseller de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, Arcadi España (PSPV), la paralització del nou reglament de circulació ferroviària i «una investigació que depure responsabilitats davant l’incompliment dels procediments de seguretat que va suposar la posada en vigor del document sense haver format maquinistes ni la resta de col·lectius que intervenen en la circulació».
Semaf no considera «suficient» la correcció del DOGV de la setmana passada, en la qual es posposava un parell de setmanes, al 14 de maig, l’entrada en vigor del reglament, segons ha explicat el sindicat en un comunicat. En la seua opinió, «el més important és la formació del nou reglament a tots els col·lectius implicats en la circulació de vehicles, una circumstància clau per a garantir la seguretat de tot el sistema ferroviari i tramviari de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) que comprèn Metro València i Tram Alacant», ha assenyalat el secretari de Ferrocarrils Autonòmics de Semaf, Javier Belda.
El sindicat de maquinistes ha denunciat la «nefasta actuació d’FGV en la implantació del nou reglament». «Mentre argumenten que el nou reglament només conté canvis semàntics, al sindicat de maquinistes ens ha calgut un informe de 66 pàgines la seua identificació, on exposem les diferències en els procediments de l’un davant de l’altre», ha protestat Belda.
A més, el Semaf ha criticat que «FGV s’amaga en el fet que fa un any es van realitzar unes accions formatives d’una versió del reglament anterior al qual finalment s’ha aprovat». «A banda que la formació s’hauria de repetir davant canvis substancials, eixa antiga formació va ser deficitària, ja que es va realitzar sense entregar als agents cap suport documental i sobre un contingut que finalment ha diferit amb allò publicat al DOGV».
Segons el sindicat, «la situació és molt greu, perquè del reglament emanen les normes per a coordinar la circulació i s’estableixen els procediments relacionats amb la seguretat operativa». Des de Semaf demanen evitar improvisacions, «errors de planificació» i «garantir la seguretat com a pilar fonamental de totes les accions relacionades amb la gestió del ferrocarril».