L’oficina pel Dret a la Vivenda de la ciutat de València, ubicada al carrer de Bèlgica número 18, ha suspés un total de 103 desnonaments i ha realitzat 5.904 atencions a 2.167 famílies, entre altres accions, durant els primers sis mesos de funcionament.
La regidora Isabel Lozano (Compromís) ha destacat que es tracta d’un servei «per a conservar el dret a la vivenda de l’usuari i de la seua família, i també per a la buscar una nova llar, sempre que això siga possible».
L’Ajuntament presta atenció a la ciutadania amb personal altament qualificat, professionals de l’àmbit jurídic i social amb formació en mediació, segons ha destacat l’Ajuntament en un comunicat.
Concretament, a més de les 103 suspensions de desnonaments per intervenció directa del servei, s’ha arribat a 16 acords de mediació amb conservació de la vivenda, 31 reubicacions, 834 assessoraments presencials individualitzats, 33 assessoraments telemàtics, 17 assessories col·lectives, 1.302 gestions realitzades per telèfon i 968 per correu electrònic.
També s’han dut a terme 691 actuacions encaminades a coordinar-se amb els Centres Municipals de Serveis Socials, altres 201 actuacions de sol·licitud d’Informe de Vulnerabilitat, 389 en coordinació i comunicació amb els jutjats i 494 encaminades a coordinar-se amb advocats en la seua tasca. S’han començat també 97 mediacions i 31 negociacions amb entitats bancàries.
L’equip tècnic de l’Oficina analitza la situació social, jurídica i econòmica de la persona usuària, i així realitza el primer assessorament i traça una estratègia consensuada amb el ciutadà adreçada a evitar la pèrdua de la llar.
En tot cas, les principals causes per les quals les famílies s’adrecen al servei estan relacionades amb el lloguer, quasi el 60% del total (29% per impagament, 20% per no renovació, 7% per problemes amb el contracte o amb el propietari, i l’1% per pujada de preu). D’altra banda, el 19,5% dels qui assisteixen a l’oficina pateixen una situació irregular respecte a la seua vivenda. Alhora, les hipoteques són la causa menys freqüent entre les persones que hi assisteixen: el 10,5%.
La regidora Isabel Lozano ha ressaltat que les dades del balanç d’aquests primers sis mesos «també alerten que el 38,38% de les unitats que han acudit a l’Oficina són llars feminitzades sense presència masculina», és a dir, sense cap adult home responsable, «mentre que el 12,5% serien masculinitzats, sense presència femenina». «Es pot dir, per tant, que la vulnerabilitat residencial incideix de manera aguda en llars feminitzades», apunta.
Lozano també destaca la posada en marxa d’aquesta oficina com «una acció importantíssima dins d’aquest mandat amb què prestem un servei integral en matèria de vivenda que comprén tant la informació i l’assessorament a la ciutadania sobre els seus drets i els diferents recursos existents en matèria de vivenda com l’assistència, la mediació i la intermediació en arrendaments i préstecs hipotecaris».
L’horari d’atenció de l’Oficina pel Dret a la Vivenda de València és els dies laborables, de dilluns a divendres, de 9.00 a 14.00 i de 16.30 a 19.30. També s’hi pot contactar de manera telefònica.
