L’Enquesta sobre Joventut de l’Eurobaròmetre publicada aquest dilluns pel Parlament Europeu revela que les xarxes socials són la font d’informació principal per als joves d’entre 16 i 30 anys, si bé la majoria és conscient dels riscos de la desinformació.
Segons l’estudi, el cost de la vida i el medi ambient són les preocupacions més grans dels joves a la Unió Europea. Un 40% dels enquestats assenyala aquestes dues opcions, seguides d’altres com ara la protecció social o l’atenció mèdica. A més, el 31% pensa que la situació econòmica i la creació d’ocupació haurien de ser una prioritat per a la UE. A l’estat espanyol, les preocupacions més importants són la situació econòmica i l’ocupació (41%), l’habitatge (35%) i l’augment dels preus (35%).
Desinformació i notícies falses
L’enquesta posa de manifest que un 76% dels joves considera que ha estat exposat a desinformació i notícies falses. En nou països de la UE, incloent-hi l’estat espanyol, més de la meitat dels enquestats asseguren que això passa «sovint» o «molt sovint». Tot i això, el 70% confia en la seua capacitat per detectar informació enganyosa.
Pel que fa als hàbits informatius, el 42% dels joves europeus s’informen principalment a través de les xarxes socials, mentre que la televisió ocupa el segon lloc (39%). A l’estat espanyol, les xarxes socials lideren amb un 49%, seguides de la televisió (44%) i dels amics i familiars (35%).
En aquest sentit, cal recordar que la confiança dels ciutadans de l’estat espanyol en les notícies ha caigut significativament, segons l’informe del Reuters Institute del 2024. Només el 32% dels enquestats afirma confiar en la majoria de les notícies, una xifra que reflecteix una tendència a la baixa des del 2017. Aquest descens situa l’estat espanyol per sota de la mitjana global del 40% en confiança en les notícies.
La presidenta del Parlament Europeu, Roberta Metsola, ha subratllat la importància d’escoltar els joves i ha advertit que cal abordar aquestes preocupacions en les decisions polítiques: «Si no ho fem, correm el risc de perdre una generació desil·lusionada».