Els departaments de valencià de les Escoles Oficials d’Idiomes (EOI) del País Valencià han emès un comunicat en què subscriuen l’informe de la Universitat de València que s’expressa sobre la proposició de llei per la qual es regularà la «llibertat educativa» de PP i Vox i, per tant, fan públic el seu desacord amb la normativa «en general», però fan menció especial contra l’homologació dels estudis de Batxillerat o dels resultats de la prova d’accés a la universitat per un nivell B2 o C1 de valencià.
Entre la quinzena de raons que donen els departaments de valencià de les EOI, hi ha l’exigència de «respectar i normalitzar» el valencià com a llengua pròpia del País Valencià, i recorden la importància de l’escola pública per a la seua recuperació després de la prohibició durant el franquisme. «L’alumnat ha d’estar capacitat per a utilitzar, oralment i per escrit, el valencià en igualtat amb el castellà», i constaten que la competència oral ha baixat «de manera preocupant des que en tenim dades, motiu pel qual s’hauria de reforçar».
Recorden, a més, que l’aprenentatge escolar del valencià no es pot limitar a l’assignatura de valencià, «sinó que ha de vertebrar l’escola i vehicular altres matèries», tal com avala el consens científic. En canvi, «el mandat de recuperar i normalitzar el valencià no s’ha complert», i «l’actual situació de bilingüisme asimètric condiciona l’exercici d’usar el valencià i comporta vulneracions constants de drets lingüístics». Un exemple és el fet que a les EOI hi ha «demanda potencial de cursos intermedis i inicials» de valencià que actualment no s’ofereixen, o la manca d’eines i recursos a col·legis i instituts perquè «es puguen integrar sociolingüísticament les persones nouvingudes».
En canvi, la «llibertat educativa», segons els departaments de valencià de les EOI, lluny de garantir una major vehicularitat, reforç per als nouvinguts i ampliació de l’oferta d’aprenentatge, s’aprovarà sense «consensuar, dialogar i negociar amb la comunitat educativa». Una de les evidències d’aquesta unilateralitat política seria l’homologació dels títols de nivell B2 i C1 de valencià, que s’aprova tot i que «estem lluny d’un domini generalitzat» de la llengua, fet que els va concloure que la mesura «no té sentit».
A més, interpreten que aquesta homologació «presenta incongruències importants», ja que «s’ha augmentat en dos nivells la certificació en Batxillerat –d’un B1 abans del Botànic al C1 actual– sense dades que ho justifiquen; els requisits d’exposició escolar a la llengua són menors fins i tot que per a l’homologació del B2 d’anglès –cal haver cursat i superat tots els cursos de Batxillerat en una llengua estrangera per tal que es reconega el nivell B2 a diferència del valencià, on un 25% és suficient– i, finalment, no es té en compte la modalitat lingüística escolar de l’alumne».

Per tant, els autors del manifest consideren que el projecte de llei «conculca els drets lingüístics de tota la ciutadania, minva encara més l’estatus de la llengua oficial pròpia –ja històricament minoritzada– en un dels baluards sociolingüístics com és l’escola i dificulta la convivència i la participació democràtica de tota la ciutadania», i recorden que la normativa no es fonamenta ni en criteris tècnics ni tampoc en científics.
Exigències
Els professors dels departaments de valencià de les EOI demanen, per tant, que es retire la proposició de llei de «llibertat educativa», que els legisladors tinguen presents els criteris tècnics del professorat, que almenys la meitat de les hores lectives es vehiculen en valencià, que es fomente l’ensenyament de la llengua en les zones de predomini lingüístic castellanoparlant, que s’avaluen les competències comunicatives orals i escrites de l’alumnat de manera més minuciosa, que s’amplie l’oferta de nivells i de cursos de valencià, que es proporcionen recursos per a l’alumnat nouvingut, que no s’homologuen els estudis o els resultats de les proves d’accés a la universitat amb un nivell de llengua i que «es pose en marxa una política lingüística decidida i compromesa amb el valencià de manera imminent».
Per últim, demanen a la Conselleria que «no confonga la ciutadania barrejant termes», ja que «el valencià no és una imposició, sinó un dret recollit en el nostre estatut i una senya d’identitat de tot el poble valencià; ni tampoc sota el vibrant apel·latiu a la “llibertat” es pot amagar un autèntic bandejament del valencià en l’ensenyament», que pot tindre unes conseqüències «devastadores».
Les EOI que signen aquest comunicat són les d’Alacant, Sant Vicent del Raspeig (l’Alacantí), Alcoi (l’Alcoià), Alzira (la Ribera Alta), Benidorm (la Marina Baixa), Castelló de la Plana, Dénia (la Marina Alta), Elda (el Vinalopó Mitjà), Elx (el Baix Vinalopó), Gandia (la Safor), la Vall d’Albaida-Empar Granell, Llíria (el Camp de Túria), Oriola, Torrevella (el Baix Segura), Paterna, Quart de Poblet (l’Horta Nord), Plana Baixa, Torrent (l’Horta Sud), Utiel (la Plana d’Utiel), València-Benicalap, València-Saïdia, València-Quatre Carreres, Xàtiva (la Costera) i l’EOI Virtual.