Diari La Veu del País Valencià
L’embús en els exàmens pràctics de cotxe: entre examinadors i autoescoles

Una jove ha acabat el grau d’història de l’art a començaments de juliol. Fa mesos que s’està preparant per a la prova teòrica del carnet de cotxe. Aquesta etapa per obtenir el carnet està farcida de fer tests i assabentar-se de les normes de trànsit: senyals, normatives que tal vegada un dia en el futur ni se’n recordarà o, quan estiga perduda a una muntanya d’Aitana a l’hivern, haurà de pujar un port en vehicle, li tocarà posar unes cadenes i veure indicacions de neu.

El següent pas és el pràctic, l’examen que determinarà si finalment podrà posar-se davant d’un volant i conduir un vehicle amb el carnet de tipus B. Però, l’agilitat que ha trobat fins ara es troba amb un mur. A l’autoescola li diuen que s’ha d’esperar fins al desembre. Haurà d’estar sis mesos més penjada per poder fer la pràctica.

Les autoescoles: “Des del confinament estem en aquesta situació”

Què ocorre? Per què hi ha aquest embús? Sandra de l’autoescola Élite AVAE dona una data clau: «Des del confinament que estem en aquesta situació. Nosaltres tenim un retard d’uns tres mesos. Clar, demanem a l’alumnat que comence les pràctiques una miqueta més tard i no immediatament després d’aprovar el carnet per tal que tinga les pràctiques més fresques. Abans de la pandèmia hi havia exàmens cada setmana, ara cada dues setmanes. Nosaltres examinem en cada volta entre 10 i 15 persones».

No obstant això, autoescoles amb menys volum expliquen que a l’estiu sempre hi ha més espera i que és una cosa habitual. En el cas d’autoescoles més menudes aquest temps de guaret entre l’examen teòric i el pràctic pot estar entorn de quatre a cinc setmanes.

DGT: «Si l’autoescola admet més gent, hi ha retards»

Però, de qui depenen i com s’augmenta el nombre d’examinadors? Els examinadors pràctics són funcionaris que depenen de la DGT en l’àmbit estatal i delegada a les direccions territorials de trànsit. El passat 3 de maig de 2021 es va obrir el termini per presentar sol·licituds per a 35 noves places d’examinador de trànsit a l’Administració General de l’Estat (AGE). Els interessats disposaven de vint dies hàbils per presentar les sol·licituds a partir de la publicació de la convocatòria al BOE. Aquesta oferta s’afegia a altres convocatòries existents, incloent-hi 35 places d’examinadors interins i 60 més per excés o acumulació de tasques. A més, 47 nous examinadors d’ofertes anteriors s’incorporarien en els pròxims dos mesos a diferents direccions provincials, segons va assenyalar la DGT.

Segons María Lidón Lozano, secretària general de la DGT en aquell moment, deia que estaven fent «un esforç molt important des d’aquesta Direcció General per incrementar les plantilles d’examinadors i per poder millorar el servei públic que es dona a la ciutadania». Fonts de la DGT consultades per Diari La Veu asseguren que és una qüestió de les autoescoles: «Si l’autoescola admet més gent, hi ha retards i sempre hi ha hagut aquesta situació a l’estiu per tema d’universitaris i estudiants. Mai no hi ha hagut tants examinadors com ara. Potser hi ha hagut províncies que han tingut llista d’espera, però en altres no».

Ezequiel Archilla, delegat de CSIF de trànsit al País Valencià, diu que és una cosa més o menys habitual i que no és tan greu com en altres llocs de l’estat on la xifra és de 2 a 4 mesos. «Ací no és tan important el retard com a la resta d’autonomies. El de sis mesos ens sorprén. Ells tenen una aplicació i van clavant gent. Sí, ells compten el mes d’agost o si contes els festius, aquí ja el personal examinador està de vacances i històricament ha sigut així. Jo crec que no hi ha tant de retard. El problema de la DGT no són els examinadors. Hi ha moltes autoescoles i gent que es vol presentar. Al juliol sempre ha estat al màxim. La gent vol tenir el seu carnet després d’agost. Ha augmentat el nombre de persones i ara hi ha més gent per traure’s el carnet de conduir. Fa set anys hi havia un 20% o 30% menys dels examinadors que hi ha ara. Fan un total de 12 proves per jornada. Hi ha més examinadors que mai. Nosaltres donem suport per portar al dia a les persones que s’examinen, però és un ideal», explica.

Des del punt de vista d’Archilla hi ha altres problemes. «El problema és la gent que atén en finestreta perquè no s’estan cobrint les jubilacions. Tenim menys gent per atendre el públic. És un problema que escapa a la DGT. En recursos humans estan cansats de demanar més personal. Agafaràs cita prèvia en línia i no hi haurà gent per atendre’t després. Fa dotze anys hi havia el doble de persones que atenien el públic. És un problema a tot l’estat», denuncia.

Denúncies d’inseguretat en la feina d’examinador

El 2022, el sindicat CSIF va alertar de la inseguretat que patien els examinadors de trànsit a causa de la manca de mesures de protecció, com l’ús obligatori de mascaretes durant les proves de conducció, en aquella època. El sindicat va exigir a la Direcció General de Trànsit (DGT) una major protecció per als seus treballadors, i en particular per al col·lectiu d’examinadors.

En anys anteriors hi va haver vagues també per la inseguretat, però, en aquest cas, no per malalties, sinó per agressions d’alumnat que s’examinava. Alguns energúmens després de saber la nota agredien l’examinador. Com el cas d’un aspirant a carnet A2 que en 2019 va pegar el seu examinador, segons va denunciar CENAE, la Confederació estatal d’Autoescoles. Aquest fet va portar a que l’aprovat o el suspens ja no ho digués l’examinador en el moment per evitar aquest tipus de situacions desagradables.

Diari la Veu també s’ha posat en contacte amb l’Associació d’Examinadors, la Direcció General de Trànsit i L’Associació Valenciana d’Autoescoles (AVAE) de València tant per telèfon com per correu electrònic i de moment no ha rebut resposta. Mentre, l’estudiant d’història de l’art pensa en canviar el seu expedient de zona. A Castelló i Alacant no hi ha tant de retard, però eixa és una altra història.

Més notícies

Comparteix

Icona de pantalla completa