La tercera edició de L’Aferrada, la trobada de creadors de contingut digital en català, impulsada per l’Obra Cultural Balear (OCB), tindrà lloc a Palma (Mallorca) els dies 15 i 16 de novembre. L’esdeveniment, que ja s’ha convertit en una cita de referència per a la creació digital en la nostra llengua, comptarà amb figures destacades de la comunicació, com ara Jordi Urbea i Ari Vigueras, així com amb la participació de les principals plataformes de continguts.
Amb el suport del Departament de Política Lingüística de la Generalitat de Catalunya, l’Institut d’Estudis Baleàrics, el Consell de Mallorca, el Ministeri de Cultura, EVA – 3Cat, Accent Obert i l’AMIC, L’Aferrada 2025 reforça el seu paper com a espai de trobada, intercanvi i formació dins l’ecosistema digital en català. La participació és gratuïta i oberta a tothom, prèvia inscripció al web de l’esdeveniment.
L’objectiu de la iniciativa és connectar tots els agents que formen part de la indústria de la creació de continguts digitals en català i avançar en la professionalització del sector. En paraules de la gerent de l’OCB, Francisca Niell, “les terceres edicions són clau per consolidar projectes, i el gran interès que desperta la creació de contingut en català confirma que L’Aferrada és un espai necessari”.
La directora de L’Aferrada, Laia Carrera, resumeix els punts forts d’aquesta edició: “Volem facilitar la connexió i l’intercanvi entre creadors i plataformes. Que els creadors coneguin de primera mà quines són les necessitats de les plataformes en funció de les demandes del mercat i que les plataformes puguin apropar-se a nous perfils i projectes. Creiem que és el camí per generar noves oportunitats i fer negoci. A més, el programa inclou ponències tècniques de primer nivell pensades per ajudar els creadors a créixer professionalment”.
Ponències i participants
En referència a les ponències, participaran a L’Aferrada Jordi Urbea, director general d’Ogilvy Espanya; Àngels Bardina, membre de la Junta de Govern del Col·legi del Màrqueting i la Comunicació de Catalunya i responsable d’Estratègia i Contractació Publicitària a la Diputació de Barcelona, i Ari Vigueras, psicòloga, formadora i consultora, especialitzada en l’ús estratègic d’eines d’IA per a la gestió de marques. Ho faran amb xerrades sobre el màrqueting d’influenciadors com a motor estratègic per a les marques (Jordi Urbea), el paper dels creadors com a aliats de les administracions públiques (Àngels Bardina) i marca personal i intel·ligència artificial (Ari Vigueras).
Amb l’objectiu de professionalitzar el sector, els participants de L’Aferrada tindran l’oportunitat de fer connexions amb responsables de plataformes de contingut, com ara el cap de producció associada Digital First de 3Cat, Andrés Palomino; el responsable de continguts de Mediapro Studio-Catalunya, Gilbert Mundo; la coordinadora de continguts de Caixaforum+, Carmen Cruañas; el director de Comunicació, Màrqueting i Digital d’IB3, Esteban Ramon, i el membre de l’equip de pòdcast de Catalunya Ràdio, Albert Murillo.

Evolució de la creació de contingut en català
L’Aferrada també acollirà un espai de conversa distesa i inspiradora entre la periodista Mariola Dinarès i el comunicador Àngel Aguiló que posa el focus en els creadors i creadores de contingut en català que van viure l’era del walkman i els primers blogs, i que hui continuen reinventant-se a l’univers de TikTok. Una trobada per trencar tòpics, reivindicar la diversitat generacional i animar més veus majors de 40 anys a sumar-se a les xarxes per fer créixer la presència del català al món digital.
Paral·lelament, s’aprofitarà el context de L’Aferrada per presentar les dades més recents sobre la creació de contingut en català i l’evolució del sector. Aquesta presentació anirà a càrrec del gestor de projectes d’Accent Obert, Sergi Céspedes. Es comptarà també amb la presència de la vicepresidenta de l’Obra Cultural Balear, Lena Serra; la directora de L’Aferrada, Laia Carrera; el director general de Política Lingüística en els Àmbits Tecnològic i Audiovisual de la Generalitat de Catalunya, Roger Serra; el director de l’Institut d’Estudis Baleàrics, Llorenç Perelló, i representació del Govern d’Andorra i del Consell de Mallorca.
Visibilització de creadors
Tot això passarà dissabte dia 15 de novembre. D’altra banda, diumenge 16 de novembre serà un dia dedicat a la visibilització de creadors de diferents territoris de parla catalana i al debat sobre l’estat del sector. Per una banda es durà a terme el Metapòdcast de L’Aferrada, conduït per Joan Farrés, amb la col·laboració d’EVA (3Cat) i la participació de creadors de contingut de tots els territoris de parla catalana. L’Aferrada culminarà amb un espai dedicat als creadors de les Illes Balears conduït per Neus Gil i Aina Segura d’Anam Fent. Hi participaran Cas Horrach, Araendonen i Joel Denis, entre d’altres.
L’esdeveniment també compta amb la col·laboració del Govern d’Andorra; les entitats Palma Jove, Òmnium Cultural, Acció Cultural del País Valencià, CaixaForum Palma;les empreses Estrella Damm, DÔME, Quely, Consell Regulador IGP Sobrassada de Mallorca, Consell Regulador Ensaïmada de Mallorca, i els mitjans de comunicació oficials IB3, Agència Catalana de Notícies, Agència de Notícies Andorrana, Ràdio Arrels, Tresdeu, Diari La Veu del País Valencià, El Nacional i dBalears.
Es pot consultar el programa complet al web de l’esdeveniment.