Després de les massives manifestacions en contra del genocidi que l’exèrcit israelià està cometent a Gaza, el moviment valencià de solidaritat amb Palestina està iniciant una nova fase.
Ara, l’esforç se centra en perjudicar els interessos econòmics d’aquelles empreses que estan contribuint, d’alguna forma o altra, a la maquinària de guerra israeliana. Com que la indústria bèl·lica no és un camp on la ciutadania puga incidir fàcilment, l’objectiu principal són empreses de consum massiu i fàcilment identificables, i la primera d’aquestes no és altra que la segona cadena de supermercats en vendes a escala global: Carrefour.
Aquesta empresa fa temps que és acusada, amb l’obertura de tendes, de col·laborar amb l’ocupació de territoris palestins declarats il·legals per l’ONU. Ara però, les imatges que la mateixa Carrefour va distribuir regalant menjar i altres productes als soldats israelians que es troben en primera línia de la invasió de Gaza els ha posat especialment en la diana.
En plena campanya nadalenca, els comerços d’aquesta marca han rebut la visita d’activistes, que han penjat cartells als voltants i han repartit pamflets animant els clients a no comprar-hi. Com l’acció que s’ha realitzat aquest matí al centre comercial El Saler, on, a més dels cartells i els pamflets, també s’ha deixat informació entre les prestatgeries plenes de joguines i adornades amb motius nadalencs.
«El que està passant a Gaza és sobretot un infanticidi, estan matant els xiquets de forma sistemàtica, per açò trobe prioritari informar les famílies que van a comprar joguets que consideren la seua decisió i opten per una compra més ètica», explicava un dels activistes desplaçats aquest matí al Saler.
També a Castelló va realitzar-se un piquet similar, el passat 23 de desembre, així com als supermercats «Express» que tenen al centre de València i altres ciutats.

«Un mes, un boicot»
La campanya de boicot a Carrefour coincidint amb el Nadal és la primera d’una campanya de més abast impulsada pel col·lectiu BDS [Boicot, Desinversions i Sancions] del País Valencià.
«L’objectiu és focalitzar els nostres esforços per tal de ser més efectius, dedicant a demanar el boicot d’una marca o producte concret cada mes. A partir de gener iniciarem la campanya contra els dàtils Medjoul, produïts en bona mesura en terres robades a palestins. «Ens centrarem a informar els comerços que els venen, i els oferirem alternatives més ètiques», expliquen des de la campanya».
El BDS és una campanya de desobediència civil d’abast internacional que propugna la resistència no violenta per tal d’acabar amb el sistema d’Apartheid i ocupació il·legal de territoris per part d’Israel contra Palestina. S’emmiralla amb la campanya similar que va fer-se per tal d’aïllar i debilitar el règim racista de Sud-àfrica els anys 80 del segle XX i que va ser clau per forçar els seus dirigents a alliberar Nelson Mandela i iniciar les negociacions per a instaurar la democràcia al país.
Ara, amb el genocidi de Gaza retransmès en directe per tot el món, aquesta campanya ha agarrat més força i ha aconseguit algunes victòries, com la renúncia de la firma de material esportiu Puma a seguir patrocinant la selecció israeliana de futbol.
Starbucks, una altra de les empreses acusades de donar suport a l’exèrcit israelià, ha patit pèrdues superiors als 11.000 milions d’euros per les peticions de boicot, sobretot a països de majoria musulmana. Encara que, en aquest cas, també hi ha hagut crides al boicot per part de defensors d’Israel, després que el sindicat de treballadors de la cadena de cafeteries als EUA publicara una piulada solidària amb Palestina.