Diari La Veu del País Valencià
La Sindicatura de Comptes detecta «incompliments» en serveis socials concertats

L’informe de fiscalització de la Sindicatura de Comptes retrau a la Conselleria de Serveis Socials, Igualtat i Habitatge que ha detectat diversos «incompliments» en l’acció concertada per a la prestació de serveis socials.

La Sindicatura assenyala que «s’incompleix la normativa aplicable que disposa que ha d’existir el registre d’entitats, centres i serveis socials» i que «en diversos expedients, en l’acord d’acció concertada i en el concert formalitzat no es reflecteix de manera expressa l’obligació de l’entitat de presentar un informe d’auditoria externa dels seus comptes, en el qual conste l’aplicació del finançament rebut per part de l’entitat, i s’ha comprovat que en els expedients no consten els informes d’auditoria esmentats».

També que «en un expedient, en els mesos de novembre i desembre del 2023, s’ha pagat a l’entitat concertada més assistències de les que consten en els annexos corresponents a la justificació d’aquests mesos, la qual cosa ha suposat que s’hagen pagat de més a l’entitat sengles xifres de 6.632 euros i 4.991 euros, encara que la Conselleria ha iniciat els tràmits per a regularitzar aquesta situació».

Així mateix, indica, «en un dels expedients analitzats s’ha comprovat que, en els anys 2022 i 2023, els ingressos superen les despeses anuals en sengles xifres de 41.599 euros i 30.664 euros el 2023 i, en relació amb el primer dels anys esmentats, no es té constància que s’haja reclamat ni cobrat l’excés de finançament, a diferència del que ocorre respecte a l’exercici 2023, que no està pendent de reembossament, perquè es pot compensar amb l’exercici 2024».

Recomana «visites sense avisar»

Per això, la Sindicatura de Comptes recomana a la Conselleria de Serveis Socials que faça visites a les entitats concertades «sense previ avís» per a «comprovar si és real el que declaren quant a les condicions que han de reunir i les obligacions que han de complir els centres o serveis i els equips de personal d’aquestes».

A més, aconsella que efectue enquestes de satisfacció als usuaris, sense intermediació de les entitats concertades, preguntant-los pels serveis que estan rebent i si consideren que existeix un sistema intern «àgil de recepció, seguiment i resolució de queixes i reclamacions».

D’altra banda, aconsella que «per a millorar la gestió de l’acció concertada per a la prestació de serveis socials per entitats d’iniciativa social, que valore a més l’establiment del pagament delegat al personal professional i d’atenció directa dels centres i serveis concertats».

Així mateix, planteja que en el document administratiu en el qual es formalitzen els concerts socials figure de «manera clara i expressa, atesa la seua importància, les obligacions de l’entitat concertada» i que en les convocatòries «es limite la justificació del compliment dels requisits i de les acreditacions de mèrits per part dels sol·licitants mitjançant declaracions responsables, comprovant la seua veracitat i les obligacions de l’entitat titular dels programes concertats».

De la mateixa manera, considera que també seria recomanable que en les convocatòries «es justificara de manera concreta, amb xifres i àrees geogràfiques, la necessitat de recórrer a l’acció concertada, amb la finalitat de donar compliment al principi de subsidiarietat, perquè aquesta es troba subordinada a la utilització òptima dels recursos propis, sense que les convocatòries es limiten a incloure una menció genèrica sobre el compliment».

I que «es justifiquen de manera suficient les xifres i càlculs realitzats per a determinar la contraprestació econòmica a percebre per les entitats concertades».

Comparteix

Icona de pantalla completa