Diari La Veu del País Valencià
La reforma de Pérez Galdós perilla per l’obcecació de Catalá amb el trànsit

El conflicte per la reforma de l’avinguda Pérez Galdós de València no està tancat ni sembla que ho vaja estar en breu. La polèmica proposta del regidor de Mobilitat de València, Jesús Carbonell de reformar l’avinguda però mantenint el trànsit rodat –prop de 50.000 vehicles motoritzats de mitjana diària segons les dades municipals del mes de gener- amb una autovia urbana de sis carrils, quatre per a vehicles privats i dos de transport públic, pot tenir més entrebancs dels que el PP s’imaginen.

El principal problema és que les obres estan finançades per la unió Europea amb una finalitat principal claríssima: «la reducció del trànsit motoritzats». Un objectiu que el nou projecte no tan sols no contempla, sinó que alerta específicament que es «mantindrà l’actual capacitat» per a cotxes.

Aquesta desviació del projecte fa témer que podria suposar que des d’instàncies europees s’exigisca el retorn de la subvenció –uns deu milions d’euros- que hauria d’abonar l’estat espanyol, com a institució garant del compliment i execució del projecte en els terminis i condicions acordades.

Compromís, a través del diputat al Congrés Alberto Ibáñez, ha registrat una bateria de preguntes on denúncia la modificació del projecte subvencionat i assenyala que la inacció sobre el canvi del projecte, podria suposar, per part del Govern d’Espanya, «l’incompliment dels compromisos internacionals adquirits per a la reducció d’emissions i complir amb els objectius fixats per a aconseguir ciutats climàticament neutres».

«El problema no és només que el govern municipal de PP i Vox puga estar incomplint amb els terminis previstos i acordats amb Europa per a obtindre la subvenció corresponent, la qual cosa a més podria tindre conseqüències econòmiques per a l’Administració de l’Estat; sinó que s’acabe normalitzant el negacionisme i licitant el pillatge amb fons europeus destinats amb una finalitat inequívoca: la reducció del trànsit, no el seu manteniment. Un tumor que està experimentant València, però que podria estendre’s per tot el país especialment si el govern fa els ulls grossos com si no tinguera importància”, ha afegit el diputat, qui ha ha interpel·lat al ministre de Transports Óscar Puente –qui aquests dies ha polemitzat amb l’alcaldessa de València al voltant del compromís d’aquesta amb la mobilitat sostenible-, perquè «prenga veritablement cartes en l’assumpte en el que és a la seua mà, i en lloc d’escenificar una discrepància amb el PP».

Moció a l’Ajuntament

Paral·lelament, el regidor de Compromís a l’Ajuntament, presentarà demà a la comissió de Mobilitat, una moció per tal que l’actuació a Pérez Galdós «complisca amb les bases de la subvenció i recupere la planta prevista reduint dràsticament el trànsit».

La moció de Compromís a l’Ajuntament comptarà amb el suport de les entitats veïnals de la zona, que fa anys que reclamen la fi d’una autovia urbana que els condemna a patir contaminació, sorolls i atropellaments. De fet, el veïnat de Pérez Galdós s’ha mobilitzat repetidament a favor del manteniment del projecte de renaturalització, que reduïsca dràsticament el trànsit i utilitze l’espai recuperat per a espais verds.

Comparteix

Icona de pantalla completa