La qualitat de l’aire a València no compleix les recomanacions de l’Organització Mundial de la Salut (OMS), segons es desprén de l’estudi «Cycling with Clean Air (CWCA)», presentat per la Coordinadora en Defensa de la Bicicleta (ConBici), un projecte de ciència ciutadana que ha mesurat la qualitat de l’aire en 16 ciutats espanyoles al llarg de dos anys i planteja la necessitat d’abordar aquest problema crucial de manera efectiva.

Així, els resultats indiquen que al Cap i casal s’hi observa que un preocupant 65,6% dels mesuraments no compleixen amb aquestes recomanacions, amb el risc de no complir amb la nova Directiva de Qualitat de l’Aire. Una situació que posa en perill la salut de la població.

El passat 14 de desembre CWCA-València i València amb bici-Acció Ecologista Agró van assistir a la taula de la mobilitat a les Zones de Baixes Emissions (ZBE), convocada per la regidoria de mobilitat de l’Ajuntament, en què el regidor de Mobilitat i seguretat ciutadana, Jesúus Carbonell, va comunicar la intenció d’aprovar com a ZBE l’àrea de Prioritat Residencial «Ciutat Vella Nord» complint amb el que es preveu en la llei de canvi climàtic i transició energètica; desenvolupar l’ordenança municipal sobre ZBE en els pròxims 6 mesos de pròrroga; no dur a terme restriccions al trànsit que afecten els desplaçaments motoritzats; activar la ZBE només quan existisquen episodis d’alta contaminació, possibilitat molt remota, a parer seu; augmentar i afavorir el transport públic, i no perdre els fons europeus destinats a les ZBE ja sol·licitats i aprovats malgrat no implantar ZBE ambicioses.

Per tant, aquests col·lectius han remarcat que continuaran treballant «per a conscienciar sobre la importància que tenen la qualitat de l’aire i el canvi climàtic sobre la nostra salut, així com dels avantatges de l’ús de la bicicleta per a disminuir el sedentarisme i les malalties cròniques que es deriven de tot això».

València, mesures de l’1/1/2022 al 31/10/2023 | ConBici

Recomanacions clau

L’informe de ConBici també ofereix recomanacions clau per a abordar la problemàtica de la qualitat de l’aire en entorns urbans: prioritzar l’ús de mitjans de transport sostenibles, fomentant la mobilitat activa i col·lectiva; proporcionar informació transparent sobre la qualitat de l’aire a la ciutadania; garantir la seguretat legal de les persones que utilitzen la bicicleta com a mitjà de transport, i continuar mesurant la Qualitat de l’Aire i el Repartiment Modal, avaluant l’impacte de les accions implementades en la qualitat de l’aire i en l’elecció de mitjans de transport.

Fins al 31 d’octubre del 2023, persones voluntàries de ConBici equipades amb mesuradors portàtils, van dedicar un total de 3.969 hores a aquest projecte, pedalant i mesurant la qualitat de l’aire en els seus recorreguts habituals per la ciutat. Durant el primer any de l’estudi, es van registrar 1.977 hores, i en el 2023 es van sumar 1.992 hores addicionals, acumulant un total de 5.458 recorreguts. Aquestes dades ofereixen una visió única i detallada de la situació de la qualitat de l’aire a les ciutats de l’estat espanyol en registrar dades precises i en temps real.

L’estudi es va dur a terme inicialment en 14 ciutats el 2022, que inclouen a Madrid, Barcelona, València, Lorca, Màlaga, Alacant, Valladolid, Vigo, Gijón, Terrassa, Cartagena, Burgos i Albacete. A més, el 2023 es van incorporar al projecte quatre ciutats més: la Corunya, Las Palmas de Gran Canària, Santiago de Compostel·la i Vitòria-Gasteiz.

València. Gràfic de freqüència relativa dels rangs de concentració de PM2.5 que estableix el projecte «Cycling with Clean Air (CWCA)» durant el període estudiat | ConBici

Resultats impactants

Els resultats són impactants: es van recollir un total de 9.484.951 mesures de partícules PM2.5, amb una mitjana general de 9,2 μg/m³. Aquests nivells superen les recomanacions de l’OMS per a la qualitat de l’aire, i s’observen notables variacions al llarg del dia, amb una concentració més alta de partícules entre les 7 i les 9 del matí. Aquestes troballes subratllen la importància d’abordar la manera en la qual ens desplacem a les ciutats en les hores de major intensitat de trànsit per a millorar la qualitat de l’aire.

I en comparar aquests resultats amb les recomanacions de l’OMS, es va descobrir que en només 8 de les 16 ciutats es compleix aquesta recomanació en la meitat dels mesuraments fets, la qual cosa planteja una seriosa preocupació per a la salut de la població.

Un projecte de ciència ciutadana

Cycling with Clean Air és un projecte de ciència ciutadana de ConBici i l’àrea de Salut i Medi Ambient de ConBici, amb el suport de la campanya europea Clean Cities. Les dades són recollides pel grup local de València amb bici.

El projecte CWCA-València amb bici ha sigut recentment guardonat amb el premi al Millor Projecte d’Innovació per a una Ciutat Saludable en els VIII Premis i Subvencions d’Innovació de l’Ajuntament de València, reconeixent així la seua importància en la cerca de solucions sostenibles per als nostres entorns urbans.

Més notícies
Notícia: Èxit de la Festa pel Valencià a Castelló (la Ribera): 40 anys de la LUEV i 10 anys de DLV
Comparteix
Més de 200 persones van omplir el Mercat Municipal per a participar en aquest esdeveniment
Notícia: Ciència ciutadana per a monitoritzar el canvi climàtic
Comparteix
El CSIC i la UV llancen Bioclima, una aplicació per controlar les alteracions dels cicles de les plantes
Notícia: El Tempir denuncia que PP i Vox «venen fum d’un requisit lingüístic que no ha existit mai a Elx»
Comparteix
L'Ajuntament de la capital del Baix Vinalopó anuncia que elimina l’exercici de valencià de les oposicions municipals
Notícia: Barrera dona uns colps al pit al diputat socialista José Chulvi [Vídeo]
Comparteix
L'oposició considera una agressió aquest enfrontament que s'ha produït a les Corts Valencianes

Comparteix

Icona de pantalla completa