El compte arrere ja s’ha engegat. A partir del primer de gener del 2026, la balisa V16 serà l’únic sistema legal per a advertir que un vehicle ha quedat immobilitzat a la via. L’objectiu és evitar els riscos que suposa eixir del cotxe per a col·locar els triangles, una maniobra que provoca cada any una vintena llarga de morts per atropellament a les carreteres de l’Estat.

La V16 s’activa des de l’interior del vehicle i projecta un senyal lluminós groc intermitent, alhora que envia la posició del cotxe a la plataforma DGT 3.0. Això permet que la incidència arribe automàticament a panells informatius i aplicacions de navegació com Google Maps o Waze, avisant altres conductors amb suficient antelació. La transmissió, remarca la DGT, només inclou la ubicació del vehicle, sense dades personals.

A més, aquest sistema està homologat i es pot usar a la resta de països adscrits a la convenció de circulació signada a Viena el 1968 (que inclou la majoria de països del món) i, per tant, no haurem de patir per circular per les carreteres d’Andorra, França o el Marroc, per exemple.

Com triar una balisa homologada

Els experts recomanen tres passos bàsics per a assegurar-se que la balisa és conforme a la normativa:

  1. Comprovar si és apta segons la normativa exigida per la Direcció General de Trànsit (DGT), en què només hi figuren els dispositius certificats i connectats amb DGT 3.0.
  2. Revisar la data de caducitat del servei de connectivitat, que ha de ser d’almenys dotze anys i aparéixer tant a l’envàs com al dispositiu.
  3. Assegurar-se que funciona sense dependència del mòbil, amb targeta SIM no extraïble i servei automàtic integrat. També ha d’incloure la documentació que identifique el laboratori certificador.

Pautes d’ús en cas d’avaria o accident

Davant una incidència, el protocol recomanat passa per intentar arribar a una eixida o, si no és possible, al voral dret. Una vegada detingut el vehicle, cal activar els llums d’emergència i la balisa des de dins, col·locant-la amb cura a la part més alta del cotxe.

L’eixida del vehicle sempre s’ha de fer pel costat oposat al trànsit i només si hi ha un punt segur; si no, és preferible esperar a l’interior amb el cinturó cordat. Després, s’ha de telefonar al servei d’assistència o al 112 i evitar omplir parts d’accident en plena calçada.

Amb aquests passos, la V16 genera un doble avís: el senyal lluminós, visible fins a un quilòmetre, i la notificació automàtica a DGT 3.0, que alerta altres usuaris perquè anticipen la presència de l’obstacle i ajusten la seua conducció.

Més notícies
Notícia: Balisa V16: l’estafa de l’any
Comparteix
OPINIÓ | "El Govern d'Espanya encara està a temps de corregir una empastrada tan temerària per a la vida de les persones."
Notícia: Centres educatius aturats i mobilitzacions a 15 poblacions
Comparteix
La vaga general a l'ensenyament es converteix en la primera prova del Consell de Llorca
Notícia: Mompó diu que Camps “té dret a somiar” que lidera el PP valencià
Comparteix
"Ara és moment d'estar tots junts", li recorda el president de la Diputació de València
Notícia: DANA | Cuenca va anar a Xàtiva “per un tema de partit” en plena alerta
Comparteix
El cap de gabinet de Carlos Mazón va comunicar a la secretària de l'expresident que estava atrapat a Carlet

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa