L’Ajuntament de Xàtiva (la Costera) utilitzarà la plataforma Smart Steps de Telefònica Tech per a monitorar i analitzar els moviments de masses amb intel·ligència artificial (IA) i big data durant la Fira d’Agost, que tindrà lloc del 15 al 20 d’agost. Aquest esdeveniment, un dels més destacats del calendari festiu de la ciutat, celebra enguany el 750é aniversari.
Gràcies a aquesta col·laboració, Xàtiva disposarà d’informació anònima, precisa i detallada sobre el comportament de visitants i turistes durant la celebració, la qual cosa permetrà optimitzar “la gestió de recursos municipals, reforçar la seguretat i planificar futures edicions amb una base analítica sòlida”, avança el consistori.

L’alcalde de Xàtiva, Roger Cerdà, ha explicat que la Fira d’Agost, un dels esdeveniments més multitudinaris del País Valencià, gràcies a aquest acord aprofitarà la xarxa 5G “amb la finalitat d’obtindre informació de gran qualitat sobre el nombre de visitants i també sobre quins són els seus hàbits durant la visita”. “D’aquesta manera podrem saber no només quantes persones ens visiten, sinó també quant de temps romanen a la ciutat, on s’allotgen, quin és el seu desplaçament dins de la ciutat, quina és la procedència i moltíssima més informació que, evidentment, ens facilitarà el treball de cara a futures edicions”, ha assenyalat.
Per part seua, la regidora de Cultura Festiva, Maria Beltran, ha indicat que la informació permetrà entendre millor el comportament de la ciutadania i ajudarà a identificar les ubicacions més estratègiques durant la Fira: “Aquesta informació serà molt valuosa per a nosaltres, ja que millorarem l’organització i la seguretat, optimitzarem els serveis municipals i planificarem més bé futures edicions”.
Smart Steps és una plataforma d’anàlisi de mobilitat que processa dades anònimes, categoritzades, extrapolades i agregades de milions de línies mòbils. Recopila i organitza tota la informació que s’obté d’aquest procés i, per a aconseguir un major grau de seguretat, passa per un procés d’anonimització en diverses etapes, en què s’assegura que no es puga identificar individus.
La plataforma proporciona informació, com ara el volum de persones que visiten una zona, perfils sociodemogràfics, el lloc d’origen o la duració de la seua estada. Es pot aplicar en sectors com el turístic, el comerç minorista, el transport i la logística, els recursos naturals o l’energia.
“El principal avantatge que té enfront d’altres tecnologies de mesurament és que no necessita desplegar cap mena d’infraestructura, ja que s’alimenta de les dades generades a la xarxa que presta els serveis de telecomunicacions. Alhora, en el cas que la ciutat dispose d’una altra mena de dades, es poden integrar amb els d’enriquir els resultats de l’analítica i millorar-ne la precisió”, ha indicat José Manuel Plaza, director territorial de Telefónica.
Aquesta eina ja s’ha utilitzat en altres esdeveniments de grans magnituds com per exemple el Mobile World Congress (MWC) a Barcelona, els concerts de Taylor Swift a l’estadi Santiago Bernabéu i la Fira del Llibre de Madrid.