Diari La Veu del País Valencià
La Diputació de València destina 300.000 euros per a complementar les ajudes al transport rural

La Diputació de València, a través de la delegació de Desenvolupament Rural i Polítiques contra la Despoblació, ha posat a la disposició de 140 municipis de l’interior de la demarcació, amb marcat caràcter rural o en risc de despoblació, una línia d’ajudes amb una dotació total superior als 300.000 euros perquè els ajuntaments puguen contractar serveis de transport a demanda o fer-se càrrec totalment o parcialment de l’import de bons de transport de línies regulars allí on es preste aquest servei.

D’aquesta manera, després de l’aprovació en Junta de Govern que va tindre lloc el passat 15 de desembre, la institució suplementa les ajudes plantejades per la Generalitat Valenciana a través del Decret llei 11/2022 aprovat aquesta tardor.

El diputat responsable de l’àrea, Ramiro Rivera, ha destacat «l’aposta per millorar el transport en zones rurals, alineant-se amb la iniciativa de la Generalitat», així com el fet que, «a diferència de les ajudes autonòmiques, finançar abonaments de transport regular perquè en aquells municipis amb aquest servei, les persones empadronades puguen comptar amb el suport del qual sí que es beneficien els qui resideixen en zones més poblades com l’àrea metropolitana per a serveis com a Rodalia, Metro o EMT».

Els imports assignats per la Diputació amb càrrec al pressupost 2022 oscil·len entre els 1.200 i 4.500 euros per beneficiari, per a contribuir a sufragar despeses efectuades fins al 31 de març del 2023. A més, està previst abordar l’ampliació de la dotació en el pròxim exercici en funció de l’evolució del servei, les disponibilitats pressupostàries i les necessitats expressades pels municipis.

El transport i la mobilitat rural han sigut objecte d’atenció de la delegació de Desenvolupament Rural durant la legislatura, tenint en compte «l’important paper» que juga a l’hora de «vertebrar el territori facilitant desplaçaments per motius acadèmics, laborals o particulars».

En aquest sentit, en 2020 i 2021 es van dur a terme quatre estudis a les comarques del Racó d’Ademús, els Serrans, la Canal de Navarrés i la Vall d’Aiora-Cofrents per a conèixer la percepció de la ciutadania sobre els serveis existents, així com identificar les necessitats de desplaçament.

Al Racó d’Ademús, a més, s’ha instal·lat sensòrica de detecció anonimitzada de mobilitat, per a reforçar les dades de l’estudi amb informació de desplaçaments agregats entre els seus municipis, en un projecte pilot integrat en la iniciativa Smart City provincial Connecta València.

Els resultats d’aquests estudis, d’on s’ha conclòs la necessitat de donar suport a iniciatives de transport a demanda i finançament de títols i abonaments de transport almenys fins que es redefinisca per l’Estat i la Generalitat el nou mapa de concessions de línies regulars, han sigut analitzats individualment i conjuntament per la Universitat de València, i difosos en una sèrie de jornades que conclouran el pròxim 20 de gener amb una sessió a Zarra sobre les dades relatives a la Vall d’Aiora-Cofrents.

Comparteix

Icona de pantalla completa