Fa unes setmanes, la directora del departament del Consumidor Infantil i Pedagogia de l’Institut Tecnològic de Producte Infantil i d’Oci AIJU, María Costa, advertia de la necessitat de passar més temps jugant amb els xiquets pels beneficis socials i familiars que comporta aquesta activitat. “Primer, els xiquets haurien de jugar molt més del que ho fan; hem de donar-los temps per a divertir-se. I, a més, hem de jugar amb ells, ja que adoptem una actitud totalment passiva. Els joguets no poden ser un ‘apalancaxiquets'”, expressava. En la mateixa intervenció assenyalava una altra de les potencialitats dels joguets com a eines d’aprenentatge.
I precisament és aquesta potencialitat didàctica la que vol explorar la Conselleria d’Educació, Investigació, Cultura i Esport, mitjançant el Cefire de Plurilingüisme i en col·laboració amb Menut Festival!!! de l’Alcúdia i l’Ajuntament de l’Alcúdia, a través de la jornada ‘Cal jugar amb els infants: espais lúdics per a l’aprenentatge de la llengua’, que tindrà lloc a la Casa de la Cultura de l’Alcúdia, en dues sessions, demà 16 de desembre, de 10.00 a 14.00 hores, i el 16 de gener, de 17.00 a 21 hores.
Segons expliquen en un comunicat des del departament dirigit per Vicent Marzà, aquesta formació està dirigida a docents de tots els nivells, especialment als d’àrees lingüístiques i d’Educació Infantil i Primària. “Els objectius de l’activitat són que el professorat prenga consciència del potencial d’activitats lúdiques per a l’ensenyament plurilingüe de la llengua i la literatura; entrar en contacte amb aquests tipus d’activitats i jocs, molts d’aquests amb arrel tradicional; explorar la seua capacitat motivadora i aprofitar-ho en la pràctica escolar, i dissenyar i compartir propostes didàctiques amb el joc com a punt central”, assenyalen.
A més, des de l’àmbit del plurilingüisme s’organitzaran, posteriorment a la formació, diversos seminaris amb els docents participants, adreçats a l’aplicació de les tècniques, eines i propostes didàctiques a l’aula.
Durant la formació, s’explicaran tècniques i recursos per al treball a l’aula, s’aprofundirà en diferents activitats com recursos lúdics i motivacionals (com ara la teatralització, els titelles, les cançons, les rutines lingüístiques, les dites o les contarelles), en el seu contingut lingüístic i en com utilitzar-los com a eina pedagògica.
També es facilitaran criteris de selecció, en funció dels objectius i l’edat de l’alumnat, com adaptar textos i manifestacions lingüístiques amb les tècniques de transmissió i de joc tradicionals, altres propostes didàctiques per a treballar la imatge i el text, i l’aplicació didàctica de totes aquestes tècniques. A més, s’hi elaboraran procediments i materials didàctics d’acord amb els continguts tractats.