El Consell de l’Audiovisual valencià (CACV) ha obert una investigació per “aparent mala praxi” d’À Punt davant la “falta de cobertura” de la manifestació celebrada a València dissabte passat, 25 d’octubre, contra la gestió del president de la Generalitat, Carlos Mazón, en la setmana en què tot just fa una any de la dana que va deixar 229 víctimes mortals al País Valencià.
La radiotelevisió pública valenciana va retransmetre una correguda de bous del 1997, però no va fer connexions en directe de la manifestació, de la qual va informar en l’informatiu de les 21 hores.
El CACV ha acordat aquest dijous requerir a la direcció d’À Punt “informació exhaustiva” sobre la cobertura duta a terme, ja que considera que podria haver incomplit la seua “missió específica de servei públic essencial”, així com l’obligació de “garantir a la ciutadania l’accés a una informació de proximitat i veraç”, com estableix la Llei 2/2024 de la Corporació Audiovisual.

Dret de la ciutadania a rebre informació
Segons explica en un comunicat l’autoritat audiovisual independent, aquesta norma obliga À Punt a “actuar amb criteris de respecte i defensa de l’ordenament constitucional i estatutari“, entre els quals s’inclou el dret de la ciutadania a rebre informació i la garantia d’accés als mitjans de comunicació públics dels grups socials i polítics significatius, arreplegats en l’article 20 de la Constitució.
El Consell de l’Audiovisual ha obert aquesta investigació en el marc de les seues competències, establides en la Llei 10/2018 de creació del CACV, que li atribueix les funcions de “garantir el compliment de la missió de servei públic dels mitjans de comunicació públics” (article 4.d) i de “defensar els drets de la ciutadania establits en la legislació vigent” (article 4.g).
A més, el Reglament d’organització i funcionament del CACV reconeix l’obligació del Consell de “vetlar pel respecte dels drets, llibertats i valors constitucionals i estatutaris en l’àmbit dels mitjans de comunicació de la Comunitat Valenciana”, així com la d'”advertir davant l’observança de males pràctiques en matèria de continguts i publicitat”.
“Esdeveniment digne d’una cobertura especial“
A partir d’ací, el Consell de l’Audiovisual exposa que la manifestació del passat dissabte reunia “nombrosos elements per a ser considerada un esdeveniment digne d’una cobertura especial“, en compliment de la condició de servei públic essencial de la radiotelevisió valenciana: “Les 229 persones que van perdre la vida arrossegades pel fang, l’assistència multitudinària (estimada en més de 50.000 persones), el fet d’haver sigut convocada per desenes d’organitzacions del teixit associatiu valencià, els milers de persones i centenars de serveis i infraestructures afectats, la commoció ocasionada al poble valencià i la significació simbòlica de celebrar-se en el primer aniversari de la riuada”.
En compliment del procediment iniciat, el CACV examinarà “de manera rigorosa” la cobertura realitzada, les denúncies rebudes i la informació facilitada per À Punt, amb la finalitat d’emetre l’advertiment o resolució que considere oportuna, dins del marc de les seues competències reguladores.
Rècord de queixes
“La falta de cobertura d’aquest esdeveniment, que sí que va ser retransmés en directe per altres mitjans valencians, així com per nombroses televisions estatals i internacionals, entre elles la BBC, constitueix l’assumpte que més denúncies ha generat des de la creació del CACV”, destaca.
Hi ha un canal directe per a denunciar males pràctiques o incompliments legals en el sector audiovisual a través de la web del CACV i de l’Oficina de Defensa de l’Audiència.








