Amb la tornada a l’escola, juntament amb les imatges de xiquets i xiquetes, motxilla a l’esquena, entrant sorollosament als centres educatius, n’ha tornat una altra, no per menys mediàtica, menys habitual: el caos de cotxes aparcats en doble filera, voreres ocupades, carrils bus o bici bloquejats i moviments perillosos davant de moltíssimes escoles –encara que especialment a les privades- provocat pel moviment de les famílies que decideixen portar els fills en vehicle privat.
«Algunes situacions són aterradores –explica el regidor de Compromís a València, Giuseppe Grezzi, qui ha estat testimoni directe del caos generalitzat al voltant de l’accés al Col·legi Jesús – María en la Gran Via de Ferran el Catòlic de la capital.- Centenars de persones es veuen obligades a circular per la calçada perquè s’ha permés als cotxes pujar-se a les voreres; altres tantes amb bici o patinet es veuen obligades a eixir al centre de la Gran Via perquè altres desenes de cotxes aparcaven sobre el seu carril. I de la mateixa manera, tampoc els autobusos poden circular pel carril perquè està ocupat per cotxes detinguts de qualsevol manera. I tot perquè algunes desenes d’infractors deixen i recullen les seues criatures de qualsevol manera, amb el perill que això els suposa també a elles».
Grezzi també destaca la «passivitat» dels agents de la Policia Local, amb l’exemple d’un vehicle policial estacionat en el mateix carril bus, sobre les marques de zebra de la parada. «Desconeixem qui ha donat l’ordre als agents perquè faciliten aquesta desobediència generalitzada i sistemàtica de les ordenances de mobilitat, però interpel·lem directament la senyora Català per això. Perquè eixa persona, siga ella o el seu regidor de policia Jesús Carbonell, serà la directa responsable de qualsevol accident que puga succeir», afegeix el regidor.
Embussos a molts carrers
Des de Compromís denuncien que aquest model de mobilitat i el sistema de llei de la selva, no soles provoquen situacions de perill, sinó també són responsables d’un increment dels embussos, en bloquejar nombrosos carrils, així com entorpeix el transport públic, amb l’ocupació dels carrils reservats, el que dificulta la mobilitat de les desenes de milers d’usuaris d’aquests serveis. «Aquesta entrada i eixida dels autobusos dels carrils són un dels principals motius de la creació de retencions», explica Grezzi, que també acusa l’actual equip de govern municipal de «no tenir ni idea d’enginyeria de trànsit».