La regidora d’Educació i Política lingüística, Esther Sapena (Compromís), ha presentat la campanya posada en marxa des d’AVIVA Gandia, l’Agència municipal de Promoció del Valencià. Amb l’eslògan «Ensenya’m la llengua. Tria el valencià», es vol explicar a mares i pares que, «en cas que es faça la consulta als centres educatius dels seus fills i filles, opten per mantindre el valencià com a llengua vehicular, a pesar que la llei rebaixa el percentatge d’ensenyament en la nostra llengua en favor del castellà», explica l’Ajuntament a través d’un comunicat.
Arguments
La regidora ha enumerat «cinc raons molt senzilles d’entendre: perquè el seu fill o filla té el dret d’aprendre les dues llengües oficials i sols triant el valencià podrà fer-ho; perquè el castellà pot aprendre’l en tots els àmbits socials, mentre que el valencià, si no el parlen a casa, sols l’aprendrà a l’escola; el valencià és una eina per tindre més oportunitats laborals i per una major inclusió social; científicament, està demostrat que saber dos o més idiomes afavoreix l’aprenentatge d’altres; si es canvia la llengua vehicular en el teu centre, els llibres de text de la Xarxa Llibres, que són gratuïts, ja no serviran i hauràs de tornar a comprar-los… Hi ha moltes altres raons, però hem volgut centrar-nos en aquestes i respondre les preguntes que moltes mares i pares s’hi puguen fer. Poden acudir, si ho necessiten, al departament d’Educació», ha explicat Sapena.

Al seu torn, l’edil també ha recordat que el 20 de novembre passat el Consell Escolar Municipal de Gandia va ser un dels primers del País Valencià en sol·licitar, a proposta de la Federació d’AMPES de Gandia, la retirada de la consulta.
A més, des de l’Ajuntament protesten pel fet que la consulta, a més de no ser retirada, continue sense convocar-se «sense cap explicació ni informació a la comunitat educativa». Segons calculen des del consistori, després de diversos retards es podria convocar a mitjan març, coincidint amb les Falles, «suposem que per a generar més desmobilització», un contratemps que se sumaria al «desconeixement» que hi ha als centres i entre les famílies sobre aquest procediment. «Per això pensem que ens trobem davant d’una desorganització premeditada i deliberada del govern de Mazón per acabar d’arraconar la nostra llengua, minoritzada i necessitada de protecció i de promoció. Les actuals polítiques educatives ignoren l’obligació d’aconseguir el coneixement igual i real de les llengües oficials», diu Sapena.