La direcció de la fàbrica de Ford a Almussafes (la Ribera Baixa) i el sindicat UGT han tancat aquest dijous l’acord per a aplicar un ERTO que afectarà diàriament 996 treballadors i estarà en vigor fins al 31 de desembre. Amb això i l’ERO pactat un dia abans, «se soluciona de manera definitiva l’excedent de personal de 1.622 persones» que va anunciar l’empresa el juny passat.
L’expedient contempla 25 dies d’atur total, tant per a vehicles com per a motors. A més, finalment s’ha acordat que els treballadors afectats rebran el 85% del seu salari real, junt amb el 100% de pagues, vacances i antiguitat, ha detallat el sindicat.
L’ERTO s’aplicarà fins a final d’any i el 2025 es preveu aplicar un mecanisme transitori fins que arribe a Almussafes, el 2027, la fabricació d’un nou vehicle multienergia.
S’està treballant amb el govern espanyol en aquest mecanisme, que, en paraules del portaveu del sindicat i president del Comité d’Empresa, Carlos Faubel, està «molt parlat» i «molt avançat». UGT ha expressat el seu convenciment que a partir de l’1 de gener els treballadors rebran un 90% del salari.
Aquest nou mecanisme serà similar al XARXA però «adaptat a aquesta situació de manera sectorial i territorial» i s’aplicarà un màxim de dos anys. «Les garanties seran les mateixes. La gent quedarà protegida perquè no consumirà desocupació, hi ha determinades també bonificacions a la cotització a la seguretat social i això és el que va permetre transitar dos anys dels tres» que falten per a la fabricació a Almussafes d’un nou vehicle multienergia, ha indicat Faubel.
»(El mecanisme) haurà de tindre un control, com no pot ser de cap altra manera, i nosaltres volem que siga així per part del govern espanyol. En la part que acompanya la Generalitat Valenciana, en els plans formatius, també tindrà un control del govern autonòmic, i per tant crec que això és el que donarà també les màximes garanties a nosaltres i als treballadors», ha agregat.
A partir d’ara, s’haurà de dissenyar i desenvolupar el trànsit amb el mecanisme de protecció. Faubel ha exposat que «caldrà estructurar plans de formació, com es porta tot això endvant, quins temps es donen de rotació de plantilla, etcètera, però sabent que tenim el destí ací, que llançarem un cotxe el 2027, tornarà a créixer la plantilla i tornarem a recuperar l’activitat econòmica tan necessària també per a la comunitat d’una fàbrica com és Ford», ha afegit.
70% de l’ERO, prejubilacions
El portaveu d’UGT ha mostrat la seua satisfacció per com s’ha resolt l’Expedient de Regulació d’Ocupació (ERO) perquè les 626 eixides «seran voluntàries», el 70% a través de prejubilacions, i els altres mil treballadors d’excedent de personal «transitaran durant tres anys de manera rotativa» i «ho faran protegits».
El representant d’UGT ha lamentat que la fàbrica haja d’afrontar el quart ERO en cinc anys i ha explicat que les eixides «seran igual» que en expedients anteriors.
En concret, ha recordat que hi ha «dues vies» en aquest acord: plans d’acompanyament per als més majors fins a la jubilació, garantint el seu salari i la cotització al 100% de la Seguretat Social i «una altra via de baixes incentivades amb un premi extra de 40.000 euros per a incentivar eixes eixides voluntàries». «Amb la qual cosa, pense que parlem d’un 70% de prejubilacions i un 30% de baixes incentivades», ha apuntat.
Faubel ha insistit que «el més important era i és salvar» les quasi mil ocupacions que també formen part de l’excedent de personal de la fàbrica i que, en un principi, es van plantejar com a acomiadaments amb opció de recontractació.