Quina relació tenen el projecte de CV-60 –que ha de creuar la Safor- i el recent incendi que ha arrasat 2.500 hectàrees entre els municipis de Montitxelvo (la Vall d’Albaida) i Ador (la Safor)? A priori cap i, de fet, cap mitjà ha relacionat els dos fets.
Però més enllà de les relacions directes, hi ha gent que busca fer-se una idea de la «fotografia completa» i relacionar incidents en principi desvinculats, perquè no es pot dir que els incendis forestals en novembre són un «fenomen natural».
Aquesta és la reflexió que des del col·lectiu Per l’Horta de la Safor, en col·laboració amb l’Ajuntament d’Ador, els ha portat a convocar a una concentració dissabte 16 de desembre a les 12 del migdia en aquest mateix municipi.
El raonament del col·lectiu posa una primera càrrega de profunditat en els pressupostos, responsabilitat directa dels actuals governants. Quines són les prioritats? La Generalitat ha decidit destinar 1,6 milions d’euros tan sols als estudis preliminars per a la construcció de la carretera –molt discutida a la comarca– que, una volta comencen les obres, es calcula que costarà més de 60 milions. Aquestes encara no tenen data, però es preveuen imminents una volta aprovada la Declaració d’Impacte Ambiental (DIA), malgrat l’informe d’Ordenació Territorial on s’avisava que s’havia «triat la pitjor opció».

En aquests mateixos pressupostos, en canvi, es releguen altres projectes, com l’itinerari ciclista entre Potries i Gandia o el tramvia Gandia- Dénia, que queden així en perill d’inanició. Igual que les obres necessàries per abastir d’aigua potable 13 municipis de la comarca.
Així doncs, com diu la dita «En les obres i en la fe, se coneix qui amor té». Més enllà de les declaracions que es puguen fer, les prioritats pressupostàries són clares: l’aposta per un model de mobilitat basat en el vehicle privat, fort emissor de gasos d’efecte hivernacle.
I els incendis?
Tot açò passa mentre al País Valencià s’assoleixen als 30 graus en ple desembre després d’haver passat el novembre més calorós de la història.
Si mantenir un model de mobilitat basat en els combustibles fòssils pot parèixer suïcida, només cal veure en quines partides es retalla més per confirmar-ho. Soles quatre dies abans de l’esclat de l’incendi de Montitxelvo, la conselleria de Justícia va acomiadar 300 bombers forestals amb l’argument que «la temporada d’incendis ja havia acabat». No hi va haver, però, ni rectificació ni assumpció de responsabilitats, sinó que el mateix president, Carlos Mazón, va insinuar que l’incendi podria haver estat provocat per un bomber. Tampoc va haver-hi disculpes ni rectificacions quan va confirmar-se que la causa havia estat una torre d’alta tensió.

«Les prioritats polítiques han de canviar»
A Per l’Horta de la Safor han unit la línia de punts en la convocatòria de la mobilització de dissabte. «Les polítiques i prioritats han de canviar. S’ha d’assumir el context que vivim i el futur que ens depara la inestabilitat climàtica. S’han de prendre les decisions que posen el nostre territori, la nostra gent i la vida en general en el centre» expliquen en un comunicat, on també denuncien com «junt amb la sequera i el turisme massificat que rebem cada estiu que molts celebren com si fora un gran èxit, tornem a ser víctimes de les retallades en sostenibilitat i dels projectes de megaconstruccions a les nostres comarques».
Carreteres i turisme massiu serien doncs una cara de la moneda. L’altra: altes temperatures, incendis i sequera. La fotografia completa.