Diari La Veu del País Valencià
Els productors d’oli d’oliva, perjudicats pel benefici dels supermercats

Un estudi elaborat per la Unió Llauradora certifica que el marge de benefici dels supermercats i hipermercats sobre els productors d’oli d’oliva es va incrementar el passat mes de juliol en comparació amb el mateix mes de l’any anterior en un 59%. Segons les xifres del mateix estudi, el 2023 el marge de benefici va ser del 16%, i enguany del 75%.

Aquesta situació, indiquen des del sindicat agrari, coincideix amb l’inici d’aplicació de la reducció de l’IVA de l’oli d’oliva al 0% el passat 1 de juliol. D’acord amb l’estudi, durant els dos últims mesos complets, els de juny i juliol, els oliverers del País Valencià han patit una caiguda en les cotitzacions que perceben del 7%, que s’accentua encara més des de la reducció de l’IVA al 0%.

A més, al juliol d’enguany, les cotitzacions de venda de l’oli als supermercats i hipermercats va ser de mitjana de 13 euros el litre, amb una reducció del 13% en relació amb el mes anterior, el de juny.

Més dades

Una altra de les dades destacades és que l’increment del preu aplicat al consumidor respecte al cobrat pel productor durant el juny va ser del 87%, mentre que al juliol va ser del 75%.

Per a la Unió Llauradora, aquestes dades reflecteixen la diferència entre el que percep en origen el productor i el que paguen després els consumidors als lineals. Si es compara juliol de 2023 amb el mateix mes de 2024, el preu que rep el productor s’incrementa lleugerament en un 3%, passant de 7,22 euros per litre al juliol de 2023 als 7,42 euros per litre al mateix mes el 2024.

Oliveres

Mentrestant, segons l’estudi, el preu que paga el consumidor al supermercat i a l’hipermercat s’incrementa en un 55%, passant dels 8,4 euros per litre que valia al juliol del 2023, als 13 euros per litre de juliol del 2024.

Davant aquestes xifres, el sindicat agrari destaca la importància de l’oli d’oliva com a aliment referent de la dieta mediterrània, el seu arrelament amb el medi rural i la seua dinamització a través dels cultius. «Alleugerir el consumidor final és un bona mesura, però ha d’anar acompanyada d’altres que beneficien en la mateixa proporció l’agricultor», reivindiquen.

A més, des de La unió lamenten que els productors d’olivar, de gran importància al País Valencià, han sigut exclosos de totes les línies d’ajuts tot i les seues demandes reiterades, malgrat patir conseqüències negatives derivades de la sequera o de la invasió russa a Ucraïna.

L’organització calcula que ja han patit pèrdues, només al País Valencià, per valor de 13,5 milions d’euros pels efectes de la sequera, que farà descendir la producció més d’un 78%. Són només pèrdues econòmiques directes relacionades amb la campanya 2024-2025, ja que no tenen en compte les pèrdues previstes per a les pròximes temporades ni la mort de l’arborat o les pèrdues indirectes de mà d’obra, almàsseres o logística.

Comparteix

Icona de pantalla completa