Els cotxes han estat relacionats amb el 62% dels sinistres viaris, inclosos els enregistrats sense víctimes, que s’han produït a la ciutat de València en 2022. Els accidents es concentren sobretot a l’avinguda de Blasco Ibáñez, tant els lleus com els greus i molt greus. Després dels turismes se situen les motocicletes, presents en el 10,32%; els vehicles de mobilitat personal (VMP), en el 6,04%; els autobusos, en el 4,14%; i els vianants, en el 3,38%.
En els casos de gravetat –accidents greus, molt greus i amb morts–, la motocicleta és el vehicle que major sinistralitat té, amb un 38,11%, seguit dels vianants, amb un 22,7%. Els segueixen els VMP, amb un 12,7%; les bicicletes, amb un 11,89%; i els ciclomotors, amb un 5,68%. Encara que els turismes són els més implicats en sinistres, només estan en el 5,41% dels accidents greus.
Així ho ha indicat aquest dilluns l’edil de Protecció, el socialista Aarón Cano, que ha exposat aquestes dades en la presentació del Congrés de Recerca de Sinistres Viaris que se celebrarà aquesta setmana a la ciutat organitzat per la Fundació Protegir VLC. La trobada aspira a convertir-se en un fòrum «de recerca i anàlisi de la seguretat viària en les grans ciutats espanyoles», i comptarà amb agents de policia de diferents parts de l’Estat, així com fiscals especialitzats en aquesta matèria.
Cano ha subratllat que les dades obtingudes del balanç realitzat per la divisió de Seguretat Viària de València indiquen que «els usuaris més vulnerables –vianants, ciclistes, conductors de patinet i motocicleta– són els que més lesions greus pateixen», i ha assenyalat que és «necessari atendre» i prestar «més atenció» a aquesta circumstància, per la qual cosa ha apuntat que s’han de prendre mesures.
Entre les iniciatives que el responsable municipal planteja per a protegir aquest col·lectiu i evitar accidents està la de canviar sèries semafòriques en determinats girs, especialment a l’avinguda de Blasco Ibáñez, per a evitar períodes en groc. El regidor ha apuntat que els accidents a València podrien reduir-se fins a un 70% canviant les fases semafòriques en les grans vies de groc a roig, i ha dit que aquesta és una proposta que es traslladarà a Mobilitat Sostenible. Igualment, ha proposat una senyalització en interseccions entre bicicletes i patinets i ha anunciat la presència de policies locals a l’entorn dels carrils bici.
Aarón Cano, que ha afirmat que es té «un gran repte amb la mobilitat», tant pel que fa a la «sostenibilitat» com a la «seguretat», i ha considerat respecte a aquesta última que «cal posar el focus en aquells que causen més accidents», en al·lusió als cotxes, «i no en els que en causen menys». «Cal desmitificar uns certs apriorismes. És necessari buscar solucions i no culpables», ha afegit.
L’edil ha parlat dels sinistres en patinets, el 95% dels quals tenen danys materials o lesions lleus, i ha ressaltat que no és un vehicle que «provoque lesions grans», i ha insistit a posar el focus en els cotxes. «No és perseguir el cotxe, és posar les mesures necessàries per a evitar sinistres», ha detallat.
Igualment, el regidor s’ha mostrat «partidari de l’assegurança obligatòria» per a l’usuari de patinet i de l’ús del casc. Ha anunciat que demanarà a la Generalitat «que cree un marc legal que permeta canviar una sanció lleu» al conductor d’aquests vehicles per cursos de conducció a la seu de la Policia Local. Pel que fa als entorns de València on més accidents es produeixen –ha precisat que «no vol dir que aquests sinistres siguen més greus–, ha comentat que s’han d’«apartar prejudicis» perquè «el centre de la ciutat no és la zona de més conflicte quant a sinistralitat», atès que aquesta es dona en major mesura «en les zones perifèriques de les rondes i en les grans vies».
Blasco Ibáñez és la via que concentra més accidents viaris, tant lleus com greus i molt greus. Aquesta avinguda pràcticament duplica la mitjana de sinistres d’altres vies importants. Al costat d’aquesta, els carrers on es produeixen accidents viaris amb major freqüència són Ausiàs March, Avinguda del Cid, Germans Machado, Tres Creus, Sant Vicent Màrtir, Pérez Galdós, Marquès del Túria, Albereda i Tarongers –els sinistres sense víctimes es donen principalment a l’Avinguda del Cid, Ausiàs March, Germans Machado i Tres Creus.
Quant als accidents en els quals hi ha hagut morts en 2022, l’anàlisi de la Policia Local detalla que se situen per diferents carrers i avingudes, i concreta que se n’ha produït només un entre les deu vies citades com a punts de major sinistralitat, en concret a Germans Machado. Així mateix, com ha exposat Cano, també apareixen, en aquest cas, el carrer de Menorca i el de l’Enginyer Manuel Soto.
El regidor de Protecció Ciutadana ha manifestat que «el nombre de sinistres viaris a València, si bé no ha sigut el de la prepandèmia, és similar al del 2018 i 2019». Ha precisat que en 2020 i 2021 va haver-hi un descens motivat pel confinament i les restriccions de mobilitat a conseqüència de la COVID-19. En 2022 es van enregistrar 7.448 accidents viaris al cap i casal enfront dels 7.788 de 2018, els 7.623 de 2019, els 5.182 de 2020, i els 6.908 de 2021.
Respecte a les persones lesionades –incloses ferides lleus, greus, molt greus i morts–, l’any passat se’n van comptabilitzar 3.862, una dada pròxima a les 3.871 de 2019 davant les 3.985 del 2018, les 2.802 del 2020 i les 3.713 del 2021.