La tensió entre els bombers forestals i la conselleria de Justícia no para de créixer. Els darrers dies, amb unes temperatures que han arribat a superar els 30 graus, els nivells de preemergència s’han disparat a risc alt d’incendis a tot el territori excepte una fina franja litoral. Però tot i açò, la consellera responsable, Elisa Núñez, continua sense presentar un pla estratègic sobre prevenció d’incendis.

La precarietat en mitjans materials i humans és «insostenible», segons els representants sindicals dels bombers i les primeres mobilitzacions convocades al març no han tingut cap resultat. La consellera no s’ha dignat a rebre la plantilla i l’únic contacte han estat converses informals a les Corts durant la comissió parlamentària sobre l’incendi de Montitxelvo.

Així doncs, el conjunt de sindicats dels bombers forestals han convocat una nova manifestació pel centre de valència, e pròxim 16 d’abril. La marxa s’iniciarà a les 10 del matí des del Parterre i acabarà davant del Palau de la Generalitat.

Cartell convocant a la manifestació del 16 d’abril

Entre les principals reivindicacions dels bombers forestals hi ha la reversió de les darreres retallades pressupostàries–que fonts sindicals xifren en 15 milions d’euros, al voltant d’una quarta part del total-, l’estabilització laboral del personal, la contractació els 365 dies de l’any del conjunt de la plantilla, l’aprovació del 1er Conveni Col·lectiu del Servei de Bombers Forestals de la Generalitat Valenciana i la plena operativitat 24 hores mitjançant la implementació d’un tercer torn de treball, una mesura que consideren «imprescindible» per tal de poder combatre eficaçment el foc i evitar que els incendis cresquen fins a fer-se incontrolable.

«Abandonament institucional»

Fa mesos que els bombers forestals denuncien la «manca de projecte» i una «absoluta falta de diligència» per part de Núñez, a qui acusen «d’abandonar-los». Entre les principals demandes hi ha coses tan bàsiques com garantir combustible per a les motoserres o avituallament quan fan un servei, però també d’altres com parcs obsolets o vehicles que no garanteixen que arrancaran. Encara que el problema principal és que tampoc es pot assegurar el personal mínim per cobrir unes unitats, que haurien de ser de sis persones i a voltes són soles tres o quatre i manca, per exemple, conductor per a l’autobomba. La manca de personal s’estén també a la logística i a les oficines fins al punt «que hi ha endarreriments a les nòmines perquè no hi ha gent per fer-les», segons explica el delegat de la CGT Miquel Férriz. A més, recentment s’han acomiadat 22 persones d’oficines per un problema jurídic, però mai s’ha reposat aquest personal.

Aquesta desídia en la gestió ha provocat situacions com el fet d’impedir l’ocupació de les vacants temporals pel personal fix discontinu, com determina l’última reforma laboral, sense cap avanç en el procés d’estabilització del personal en frau de llei, en la creació de la segona activitat o la redacció del conveni col·lectiu, sempre segons la denúncia de la CGT.

Comparteix

Icona de pantalla completa