La secció quarta de la sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia (TSJ) valencià ha rebutjat el recurs de la Conselleria d’Educació contra la interlocutòria que va ordenar l’aplicació de la normativa prèvia (2012) al Decret de Plurilingüisme –suspés cautelarment– per la qual cosa es manté la decisió que s’aplique la norma anterior, aprovada pel PP. Amb tot, la decisió del tribunal no afecta el funcionament del curs escolar, ja que el Decret de Plurilingüisme sols havia d’entrar en vigor en aquest curs en les aules experimentals de dos anys i en les d’Infantil de 3 i per a aquests dos cursos el Consell va aprovar el passat 1 de setembre un decret llei de mesures urgents per a l’aplicació dels projectes lingüístics de centre.
Fonts de la Conselleria d’Educació assenyalen que una de les raons per les quals el Consell va prendre la decisió d’aprovar un decret llei el passat 1 de setembre va ser, precisament, evitar una situació en la qual una resolució judicial poguera entrebancar el funcionament del curs escolar. Per aquesta raó, amb el decret llei van blindar els programes plurilingües dels xiquets de 2 i 3 anys, fent que aquesta resolució judicial no afecte els seus projectes lingüístics.
Les mateixes fonts expliquen que el Consell va prendre la decisió d’aprovar un decret llei per a “garantir a l’alumnat, a les famílies i als docents un curs amb normalitat, que no els suposara fer cap canvi. És un instrument normatiu que garanteix l’elecció del centre educatiu que havien triat les famílies d’alumnes d’aules experimentals de dos anys i d’Infantil de tres anys en el període de matriculació, i també un element per a garantir la bona organització interna per part dels equips directius i docents”.
En la resolució feta pública aquest dilluns el tribunal valencià desestima el recurs de la Conselleria d’Educació contra la interlocutòria que determinava la forma en què l’administració havia de donar compliment a les mesures cautelars acordades per a aplicar la suspensió cautelar del Decret de Plurilingüisme. A més, el tribunal imposa 350 euros en costes a la Generalitat.
El passat 23 de maig, el TSJ valencià va acordar la suspensió del Decret i, transcorreguda una setmana, l’Administració va presentar un escrit sobre la forma de compliment de la suspensió acordada. No obstant això, la Conselleria no assenyalava la forma com executaria el mandat jurídic, sinó que donava les raons d’haver aprovat el decret suspés i suposava una negativa implícita al compliment de la resolució judicial.
Al mes de juny, l’Administració seguia sense assenyalar les mesures adoptades per al compliment de la resolució de tribunal, amb el qual cosa al juliol li va requerir novament perquè les indicara. A finals del mes, la sala va rebre un informe del secretari Autonòmic d’Educació, Miquel Soler, en el qual li les exposava, subratllant, entre altres qüestions, la millora dels plans de formació del professorat i que en les instruccions d’inici de curs s’havia eliminat qualsevol referència al nou model lingüístic aprovat pel departament dirigit per Vicent Marzà.
La Sala, a la vista d’aquestes actuacions, va entendre que s’havia fet un esforç per a “suavitzar els efectes del decret” però que no es complia la suspensió en els termes acordats. Davant d’aquesta situació, el tribunal advertia que Educació no podia inventar-se ni improvisar un model lingüístic educatiu i per a fer complir la suspensió del decret es va valdre del Decret de Plurilingüisme, que en la disposició transitòria primera, punt quart, assenyalava que “fins a la implantació del Programa d’educació plurilingüe dinàmic en cada nivell educatiu, d’acord amb el calendari d’aplicació d’aquest decret, en els nivells no afectats s’aplicaran els programes bilingües i plurilingües regulats per les disposicions normatives vigents a la data d’entrada en vigor del decret” i que consistia a mantindre el sistema anterior, el model del PP de 2012.
La Conselleria va recórrer aquesta mesura i el TSJ valencià ha rebutjat el seu escrit. Afirma que una qüestió diferent i que no ha sigut objecte de debat en aquest cas és la incidència del Decret Llei 3/2017, d’1 de setembre, del Consell, pel qual s’adopten mesures urgents per a l’aplicació, durant el curs 2017-18, dels projectes lingüístics de centre.
