La secció quarta de la sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia valencià (TSJ) ha ordenat a l’Administració valenciana que adopte les mesures «necessàries» perquè una alumna d’un centre educatiu del Puig (l’Horta Nord) i les seues companyes de classe reben un ensenyament bilingüe en el qual el castellà siga utilitzat com a llengua vehicular en almenys el 25% de l’horari lectiu.
El tribunal ha estimat així la mesura cautelar instada pel pare de l’alumna que cursa Secundària al centre educatiu. La interlocutòria, datada divendres passat, no és ferma i pot ser recorreguda en súplica en el termini de cinc dies.
La Sala ha adoptat aquesta decisió mentre es tramita el recurs contenciós administratiu interposat pel recurrent el passat 19 de febrer, en aplicació del principi «fumus boni iuris» o aparença del bon dret.
El pare justificava la seua petició cautelar en l’«evident» aparença de bon dret de les seues pretensions, en la «inexistència» de greus perjudicis per a l’interés general i, per contra, al·legava una «greu pertorbació» no només del seu interés «sinó dels interessos públics i de tercers en cas de no atorgament de les mesures cautelars sol·licitades».
Per part seua, la Generalitat va manifestar, entre altres aspectes, que no s’havia acreditat que s’haguera produït un mal d’impossible o de difícil reparació.
El tribunal, després d’estudiar el cas, ha decidit estimar la petició del pare de l’alumna i assenyala que acull la mesura amb caràcter provisional «dins del limitat àmbit que incumbeix els incidents de naturalesa cautelar i sense prejutjar el que en el seu moment es decidisca en sentència definitiva».
Justifica la decisió en la prevalença en aquest cas en concret del requisit de «fumus boni iuris» o aparença de bon dret, i en jurisprudència del Tribunal Suprem, que indica que aquestes mesures solen requerir la presència d’un «fumus boni iuris fundat», com és aquest cas en concret.
Finalment, al·ludeix al que es disposa en l’article 13.4 de la Llei 4/2018, de 21 de febrer, que regula i promou el plurilingüisme en el sistema educatiu valencià: «Amb l’objectiu d’evitar la segregació de l’alumnat, el projecte lingüístic de centre aplicarà la mateixa distribució del temps curricular en cadascuna de les llengües vehiculars a tot l’alumnat del mateix curs».
Com sol·licitava el pare de l’alumna, el tribunal ordena que s’aplique l’ensenyament bilingüe a l’estudiant i als seus companys del mateix curs.