Potser tot és una casualitat. Una errada informàtica lamentable que, per alguna raó, porta dies sense arreglar-se, però el fet indiscutible és que l’accés al Codi Taric dels vaixells que carreguen o descarreguen mercaderies al port de València es troba inactiu des de, com a mínim, el 27 d’agost, segons pot saber-se gràcies a la ferramenta WayBackMachine. Aquest codi és un sistema europeu unificat que permet saber quines mercaderies transporta i és utilitzat pels operadors del sector, tan públics com privats.
Va ser gràcies a aquest codi que el Centre Delàs i la Xarxa Solidària contra l’Ocupació de Palestina (Rescop) van descobrir que el passat mes d’abril un vaixell amb el codi aranzelari 9306, que correspon al capítol «Armes, municions i les seues parts» i destinació el port israelià de Haifa va fer escala a València. El 20 d’agost, diversos mitjans –inclòs el Diari La Veu– van fer-se ressò de la informació. Pocs dies després, l’accés públic al Codi Taric que fins ara oferia l’Autoritat Portuària de València ha deixat de funcionar. Quan s’intenta accedir apareix el missatge «Aquesta pàgina no funciona. valenciaportpcs.net no pot gestionar la sol·licitud en aquest moment. HTTP ERROR 503».

Des d’aquest mitjà hem intentat posar-nos en contacte amb el servei de premsa del Port de València per saber si es tractava d’una errada tècnica i si hi havia previsió de reparar-la, però sense èxit.
Nous vaixells sospitosos
Siga casualitat o no, la fallada del sistema arriba en un moment en que passaran dos nous vaixells de la naviliera ZIM –la mateixa del vaixell de l’abril- que podrien ser sospitosos de transportar armes cap a Israel. Es tracta del ZIM Charleston –que va arribar a València l’1 de setembre- i el ZIM Pelican, que té l’arribada prevista pel 18 de setembre.
Malgrat no saber-se la càrrega, els activistes solidaris amb Palestina que fan el seguiment d’aquestes càrregues tenen motius suficients per sospitar. Per començar, la naviliera ZIM, de propietat israeliana ja ha estat assenyalada a diferents països per estar contribuint al tràfic d’armes. «En general, aquestes càrregues es fan en vaixells militars, sobretot quan es tracta d’explosius, míssils i similars, i els vaixells mercants porten sobretot peces desmuntades o material de doble ús, però amb les necessitats actuals d’Israel, estan utilitzant vaixells civils per transportar de tot», assenyalen els activistes.
El segon motiu de sospita és que aquests vaixells provenen de Vietnam, país que ha estat assenyalat per la premsa local com un important proveïdor d’armament per a Israel. Precisament, el 26 d’agost Namíbia es negava a concedir escala al vaixell Kathrin, que feia la ruta Vietnam-Israel amb huit contenidors d’explosius imprescindibles per a míssils i bombes. En aquest sentit, Francesca Albanese, relatora especial de l’ONU pels territoris ocupats a Palestina, recordava que «qualsevol transferència militar a Israel, que el TIJ [Tribunal Internacional de Justícia] va determinar que podria cometre genocidi de manera plausible, equival a una violació de la Convenció de Genocidi i de la resolució 55/L.30 del Comitè de Drets Humans que obliga a un embargament d’armes a Israel».
Albanese fa referència explícita a Portugal, ja que el Kathrin navega sota bandera d’aquest país, però la seua advertència seria aplicable a l’estat espanyol, ja que l’ús de ports per aquests vaixells també viola la legalitat internacional, encara que soles siga en trànsit.