El personal del 112 exigeix la gestió pública del servei per millorar les condicions laborals i la qualitat assistencial. Els treballadors i treballadores del telèfon d’emergències 112 han fet pública la seua reivindicació per aconseguir una gestió íntegrament pública del servei. Segons denuncien en un manifest, la privatització del sistema en diverses autonomies ha provocat una precarització de les condicions laborals i una deterioració de la qualitat de l’atenció ciutadana.
El 112 és l’únic servei d’assistència gratuïta en l’àmbit europeu, operatiu les 24 hores del dia durant tot l’any i disponible en diverses llengües oficials. Tot i això, el model de gestió varia segons el territori, i en moltes comunitats autònomes s’ha delegat a empreses privades amb ànim de lucre. «Aquest sistema precari impacta directament en la qualitat del servei i en les condicions laborals del personal que atén les emergències», assenyalen els professionals en el document reivindicatiu.
Amb el suport dels sindicats, els operadors i operadores del servei exigeixen que l’Administració assumisca la gestió directa del 112, tal com estableixen els decrets de creació d’aquest servei essencial. Així mateix, reclamen un procés d’internalització que garantisca una atenció global i eficient, evitant que l’atenció a emergències quede supeditada als interessos econòmics d’empreses privades.
«L’actual model de gestió prioritza els beneficis empresarials, retallant en condicions laborals i afectant la qualitat del servei. Els professionals ens veiem portats al límit, quan el nostre treball requereix estabilitat i un entorn adequat per poder oferir una resposta eficaç», denuncien.
Però, al País Valencià la gestió recau en Ilunion Emergencias, una empresa filial del grup Ilunion, antic grup Once, que és una entitat sense ànim de lucre. El que vol dir que hi ha qui no percep un retorn per ser un inversor.
Així mateix, reivindiquen el reconeixement de la seua tasca com a cos especialitzat i valoren la trajectòria i l’experiència acumulada en la gestió d’emergències.
Els treballadors i treballadores del 112 fan una crida perquè les institucions inicien un procés de diàleg que permeta millorar la situació. «Les emergències no poden ser un negoci. Exigim una gestió pública i responsable que garantisca la millor atenció possible a la ciutadania», conclou el manifest.
El sindicat UGT ha convocat el dimarts 11 de febrer una concentració a la plaça Manises de València per exigir la reversió del servei. La mobilització està prevista a les 12 del migdia.