Continua la polèmica per la Zona de Baixes Emissions (ZBE) que es contempla a la ciutat d’Alacant. El govern local, exercit en minoria pel PP, va aprovar per exigència de Vox una ZBE que no incloïa sancions contra els vehicles que incompliren la normativa. Una singularitat que va ser fortament denunciada per l’oposició i que els socialistes fins i tot van portar a la Comissió Europea perquè es pronunciara sobre una possible vulneració dels objectius exigits en matèria climàtica des de les institucions contininentals.

Mesos després d’aquesta polèmica, que va esclatar a finals de l’any passat, ara el Ministeri espanyol de Transició Ecològica –liderat per Teresa Ribera, del PSOE– ha demanat a l’Ajuntament d’Alacant informació sobre el retard en l’aplicació de la ZBE. Ho ha fet amb aquesta ciutat i també amb la resta que, sobre el paper, continuen sense complir amb la Llei de Canvi Climàtic.

L’Alcalde d’Alacant, Luis Barcala (PP)

Les incompatibilitats

La normativa d’àmbit estatal va entrar en vigor a inicis de l’any passat, i afecta les ciutats de l’Estat que compten amb més de 50.000 habitants, que es veuen obligades a instaurar una ZBE amb l’objectiu de restringir el trànsit de vehicles i la congestió als centres urbans. Alacant és una de les ciutats requerides i pretén aplicar la ZBE aprovada amb Vox a partir de l’any vinent.

En cas de no ser aplicada la normativa, l’Ajuntament d’Alacant –i qualsevol altre que no ho faça– no podria accedir a les subvencions estatals adreçades al finançament del transport públic, atorgades pel Ministeri espanyol de Transports –dirigit per Óscar Puente, del PSOE. Al seu torn, resta pendent de saber la postura de les institucions europees sobre una ordenança que no preveu sancions i que, per tant, podria no tindre l’efecte de contenció desitjat contra els vehicles contaminants i contra la congestió del trànsit a les grans ciutats.

Comparteix

Icona de pantalla completa