Diari La Veu del País Valencià
El govern espanyol comença el pla per a implantar peatges en les autovies a partir de 2024

El govern espanyol ja ha iniciat els tràmits per a estudiar les diferents possibilitats encaminades a introduir un nou sistema de peatges en totes les autovies de l’Estat a partir de 2024, tal com es va comprometre amb Brussel·les a canvi de rebre els fons europeus valorats en 70.000 milions d’euros en subvencions.

La Direcció General de Carreteres, dependent del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, ha encarregat a la consultora pública Ineco l’elaboració de nou informes per a valorar un nou sistema de finançament de les carreteres, segons la documentació publicada en el portal de contractacions.

El cost d’aquests serveis ascendirà a 1,4 milions d’euros i el termini establert serà de deu mesos. Ineco ja ha contractat els serveis de KPMG Advocats per 89.000 euros per a realitzar el servei d’assessoria i consultoria jurídica especialitzada en matèria fiscal i tributària en l’àmbit de les carreteres, com a part d’aquest contracte.

El mes de juny passat, la ministra del ram, Raquel Sánchez (PSC), va descartar iniciar el debat corresponent amb el sector per a començar a dissenyar aquest pla, amb l’objectiu de donar prioritat a la situació econòmica, complicada tant per la pandèmia com per la guerra a Ucraïna.

No obstant això, va tornar a confirmar que s’aplicarà aquesta mesura i va avançar que ja s’estava duent a terme un estudi previ. De fet, al marge del debat que s’ha d’obrir amb el sector per a consensuar el millor sistema possible, els plans per a establir el pagament per ús en les carreteres van continuar endavant.

D’aquesta manera, el 10 de juny es va formalitzar el contracte intern entre la Direcció General de Carreteres i Ineco, i el passat 10 d’agost aquesta empresa va adjudicar els serveis de consultoria a KPMG. Tots els documents apunten l’any 2024 com l’any a partir del qual «podrien» implantar-se els peatges.

Alineament amb la UE

El Govern espanyol defensa que aquest pla respon a les recomanacions específiques fetes a l’Estat en el marc del Semestre Europeu 2019-2020 i a l’alineament amb les agendes estratègiques de la Unió Europea, en la majoria de països de la qual (Itàlia, França o Portugal, per exemple) s’apliquen peatges de forma generalitzada.

Aquests contractes obren la primera de les tres fases en les quals s’articularà aquesta mesura. La segona serà el disseny i enginyeria de la solució adoptada i la tercera estarà constituïda pels serveis necessaris de suport per a la licitació de la implantació del nou sistema de cobrament.

Un dels primers elements que s’analitzaran en aquests informes serà si s’adopta un sistema de vinyetes, amb les quals es paga una quantitat fixa a l’any per a poder circular; o de peatges, que dependrà de la distància que es recorre a cada moment.

També s’estudiarà a l’abast de la xarxa viària a tarifar, si són només les autovies estatals o també les autonòmiques (per a no crear greuges territorials) o fins i tot qualsevol carretera, així com la possible progressivitat fiscal per a no perjudicar els més vulnerables.

Des del PP, el portaveu de la formació a les Corts, Miguel Barrachina, ha assegurat que amb aquesta mesura el Govern espanyol «declara la guerra al vehicle privat».

Comparteix

Icona de pantalla completa