El català recupera la visibilitat als resultats de cerca de Google després que el cercador haja actualitzat el seu algoritme i ha duplicat amb escreix la presència de la llengua catalana en els primers resultats.
Fa un mes eren només el 24% mentre actualment són el 57%, han explicat des de L’Aliança per la presència digital del català, impulsada pel Govern de Catalunya i formada per deu entitats de la societat civil, que ha col·laborat activament amb el cercador per recuperar la visibilitat dels webs en català en els resultats de cerca.
«Google ha començat a aplicar canvis als seus algoritmes i avui es pot confirmar que la visibilitat del contingut web en català ha millorat de manera substancial», destaca l’Aliança.
Informe per a objectivar i quantificar el problema
La Fundació .cat, coordinadora de l’Aliança, ha destinat un equip específic, encapçalat per Albert Cuesta i Pep Masoliver, que amb el suport i les aportacions dels tècnics i especialistes de totes les entitats que formen part de l’organització ha diagnosticat l’abast del problema analitzant el trànsit de més de 600 pàgines web amb contingut en català i en altres idiomes i elaborant un informe publicat aquest mes de juny que va permetre objectivar i quantificar el problema, i el més important, obrir un diàleg tècnic amb els departaments d’enginyeria de Google i Microsoft per a resoldre un mal funcionament que afectava més llengües i cultures del món però ningú havia definit ni quantificat.
En concret, s’ha confirmat que en les cerques d’un conjunt arbitrari de descriptors que l’Aliança observa periòdicament, la presència de pàgines en català entre els tres primers resultats s’ha més que duplicat: fa un mes eren només el 24% mentre actualment són el 57%.
Comunicat de Google
Google ha emès aquest divendres un comunicat informant dels canvis i les millores aconseguides i ha fet esment i reconeixement de la col·laboració de l’Aliança en tot aquest procés. “
«Durant els darrers mesos hem fet una sèrie de canvis per ajustar millor els resultats a l’idioma en el què algú cerca. Estem agraïts a tothom que ens ha proporcionat exemples en diferents idiomes per provar les nostres millores, inclosos els usuaris catalanoparlants i l’Aliança per la presència digital del català», ha manifestat la companyia.
Genís Roca, president de la Fundació.cat, ha destacat «com d’eficient és l’ecosistema digital d’entitats civils de parla catalana, que ha demostrat ser capaç d’actuar de manera coordinada per a resoldre un problema concret extremadament complex. Han estat mesos de treball rigorós, discret i generós».
Així mateix, Albert Cuesta, coordinador de l’Aliança, ha valorat molt positivament la reacció de Google, en especial «l’esforç que l’empresa ha fet per tornar a respectar les preferències lingüístiques dels usuaris precisament en un moment en què la irrupció dels xatbots d’IA complica molt el comportament dels cercadors web tradicionals. Ara bé, tot i que la tendència és clarament positiva, encara és aviat per comprovar com afecta la millora al trànsit de les webs en català. Per això mantindrem el diàleg amb els enginyers de Google i estem establint un dispositiu propi de monitoratge per a verificar que la visibilitat del català als cercadors no torna a deteriorar-se».