Nova batalla de la “guerra dels vaixells” que el moviment solidari amb Palestina està lliurant per tal de dificultar l’arribada dels subministraments necessaris perquè l’exèrcit israelià puga continuar amb el genocidi. I aquesta volta amb victòria del moviment BDS.
Després de la denúncia que aquest col·lectiu va presentar davant l’Audiència Nacional espanyola per tal que es retinguera i escorcollara el vaixell NystedMaersk -sospitós de portar peces de recanvi per als avions de combat F35- durant la seua escala a València, la naviliera Maersk va decidir canviar la ruta i substituir aquesta nau pel Maersk Norfolk, que està ara en el port de Mersin a Turquia i que té previst arribar el 23 de setembre a València.
Per al BDS, aquest canvi “demostra que el boicot, la mobilització i la resistència organitzada funcionen; que Maersk sap que amb les seues accions col·labora amb el genocidi i n’és còmplice; i que està disposada a posar tots els seus mitjans perquè el carregament arribe al seu destinatari final: l’exèrcit d’ocupació israeliana”. En aquest sentit ha avançat que estan “estudiant les vies legals per a denunciar aquest segon vaixell i per a fer tot el possible per a bloquejar-lo i no donar-li assistència des dels nostres ports”.
Concentració al Port de València
Paral·lelament, centenars de persones van concentrar-se ahir davant l’entrada de les instal·lacions portuàries de València, per denunciar l’ús de les mateixes dins de la logística del genocidi palestí i exigir que es faça realitat la promesa del Govern espanyol de decretar un embargament integral d’armes a Israel.
L’organització ha ressaltat les accions posades en marxa a València i a altres ports de la Mediterrània per a “impedir aquesta transferència i la utilització dels nostres ports per al genocidi”.
En aquest sentit, han demanat a la societat civil que s’organitze per a “denunciar i visibilitzar el paper dels ports en aquesta cadena de complicitat”; mentre que han instat els sindicats i treballadors portuaris que es neguen a operar vaixells com el NystedMaersk o el Maersk Norfolk . Ha apuntat que un grup d’estibadors de València ja ha presentat una declaració d’objecció de consciència i “s’espera que s’hi sumen més companys”.

El precedent del Cosco Pisces
A inicis d’agost, un altre vaixell, el Cosco Pisces, carregat amb acer indi amb destinació a la indústria militar israeliana, que el necessita per a la fabricació dels projectils que bombardegen Gaza a més d’altres països de la regió, va desistir de fer escala a València i va optar per tornar a Singapur, segons la informació que es pot extreure dels sistemes de control de la navegació mercant, encara que l’empresa responsable de la càrrega.
La decisió, sempre segons fonts portuàries, s’hauria pres després que els estibadors dels ports del Pireu a Atenes, primer, i Gènova, després, es declararen en vaga i es negaren a descarregar el material. Finalment, Cosco Pisces hauria renunciat a la resta d’escales, inclosa València, i hauria optat per retornar la seua càrrega a Singapur.