«Les emergències no són un negoci, gestió pública ja» és el lema amb què la plantilla del 112 al País Valencià ha protestat aquest dimarts davant el Palau de la Generalitat. Els concentrats, que han rebut el suport de companys d’altres comunitats autònomes, han reclamat que aquest servei «essencial» no estiga subjecte al conveni de contact center, perquè l’«enorme responsabilitat» de «salvar vides» no estiga acompanyada d’una «enorme precarietat».
En la protesta, emmarcada en el Dia Europeu del 112, ha estat marcada per la dana del 29 d’octubre, i s’ha mostrat un cartell amb la imatge del president de la Generalitat, Carlos Mazón, amb les mans tacades de roig. A més, s’han corejat consignes com ara «Som gestores, no venedores» i «Nosaltres salvant, les empreses cobrant». A més, s’ha guardat un minut de silenci en memòria de les 227 persones mortes en les inundacions, al qual han seguit peticions de «Mazón dimissió».
En la lectura d’un manifest conjunt, s’ha reivindicat una gestió pública directa del servei, que totes les administracions impulsen un procés d’internalització, «garantint la integració i cooperació global d’aquest servei públic essencial», i la «professionalització del lloc de treball». Al País Valencià la gestió recau en Ilunion Emergencias, una empresa filial del grup Ilunion, antic grup Once.
En aquest punt, la plantilla ha exigit el seu reconeixement com a cos especialitzat, «valorant l’antiguitat, cuidant a les plantilles i prevenint el burnout mitjançant un suport psicològic sistematitzat i unes condicions laborals adequades».
Hi han estat present, els secretaris generals de CCOO PV i UGT PV, Ana García i Ismael Sáez, a més dels síndics del PSPV i de Compromís a Les Corts, José Muñoz i Joan Baldoví.
«Servir els ciutadans»
Amparo López, una treballadora del 112 al País Valencià, que exerceix la tasca de gestora d’emergència i h treballa des del 2007, ha demanat una «una situació digna» per a uns professionals «essencials» i «no ser part d’un contact center ni part d’una subcontracta». «Ens considerem de ple dret part de les Emergències com a servei públic perquè nostre la nostra essència és servir els ciutadans», ha assegurat.
La treballadora ha subratllat que «la situació és precària tot l’any, 365 dies i 24 hores», encara que «molt més palpable» en episodis com la dana i l’«allau» de telefonades que es va produir aquell dia. Ha relatat que ella va estar treballant des de les 19.50 hores fins a les 05.50 hores de la matinada.
«Som un equip i vam estar tots els que podíem estar, treballant perquè, si no es podia acudir en aquell moment perquè els carrers estaven eren inaccessibles, se sabera on estava la ciutadania per a rescatar-los i atendre’ls com prompte millor», ha destacat.
«No fem telemàrqueting»
Per part seua, el gestor de trucades d’emergències i representant de CCOO Ximo Arrell ha afegit que, «al final, som la primera baula quan hi ha una emergència». «El conveni de contact center és un conveni de telemàrqueting i nosaltres no fem telemàrqueting, no venem res. Treballem amb les emergències de les persones, no ens representa en absolut», ha remarcat.
El secretari general FSC CCOO, Lucho Palazzo, ha exigit la «negociació d’un conveni col·lectiu que dignifique la categoria que tenen els treballadors i treballadores del 112», ja que per l’aplicació del conveni de contact center, estan «una miqueta per damunt del Salari Mínim Interprofessional (SMI)». «Són professionals d’emergències que salven vides i que han de tindre una regulació adequada al que fan tots els dies», ha afirmat.