Els directors de centres escolars del País Valencià han demanat a la Conselleria d’Educació que retire la consulta perquè les famílies dels alumnes valencians trien la «llengua base» dels seus estudis que es pretén dur a terme entre el 26 de novembre i el 4 de desembre. Consideren que aquesta mesura «alteraria el procés d’aprenentatge i adaptació de l’alumnat», fet que consideren «inacceptable des d’un punt de vista pedagògic». Fa uns dies, l’STEPV va qualificar de «despropòsit» la normativa proposada per Educació.
L’Associació de Direccions d’Infantil i Primària de l’Escola Pública del País Valencià (ADEP-PV) ha emés un comunicat per a expressar el seu desacord amb l’aplicació de la Llei 1/2024, de 27 de juny, anomenada llei de «llibertat educativa», especialment pel que fa al projecte lingüístic dels centres. Argumenten que la llei no atén les necessitats pedagògiques adequades ni els criteris necessaris per a una planificació educativa coherent.
Segons ADEP-PV, la resolució que planteja la consulta a les famílies sobre la llengua d’estudi dels seus fills és una càrrega organitzativa i burocràtica inassumible per als centres, especialment en aquells que no disposen de personal administratiu suficient. Afirmen que aquesta situació agreuja les dificultats en la gestió diària dels centres educatius.
«Incertesa organitzativa»
Els equips directius assenyalen diversos motius per a oposar-se a la mesura. En primer lloc, subratllen la «incertesa organitzativa» que implica un canvi de «llengua base» a mitjan curs escolar, fet que consideren «pedagògicament injustificable». També critiquen que no s’ha establit un calendari d’implantació progressiva, el que afecta negativament tant docents com alumnes.
A més, alerten sobre la desaparició de la xarxa de llibres de text en el moment en què canvie la llengua d’ensenyament, cosa que perjudicarà les famílies. També denuncien la «sobrecàrrega administrativa» que implica gestionar la documentació de forma individual, i la dificultat afegida de donar suport a famílies que no tenen accés a mitjans electrònics o que tenen alumnes estrangers sense NIE, cosa que implica més tràmits burocràtics.
Els directors també es mostren preocupats pels criteris de prelació establits per a assignar grups lingüístics, que podrien provocar injustícies en el repartiment de l’alumnat. Així mateix, critiquen que la consulta no respecta la decisió individual de cadascun dels progenitors, especialment en famílies separades o amb desacords, generant més confusió.
Finalment, exposen que la coexistència de nivells educatius en diferents llengües, especialment en centres incomplets, CRA, o amb organització multinivell, complicarà enormement la gestió educativa i organitzativa.
En resum, els directors adverteixen que el canvi de «llengua base» suposaria un greu perjudici per a l’aprenentatge de l’alumnat i una sobrecàrrega insostenible per als centres educatius. Per aquest motiu, ADEP-PV reclama «la retirada immediata de la consulta» i la revisió de la proposta per a respectar els temps educatius i limitar la consulta únicament a l’inici de l’escolarització o de les etapes educatives.