A l’abril es complirà una dècada d’una de les primeres grans reformes en mobilitat dels mandats de Joan Ribó com alcalde de València. Llavors, la regidoria de Mobilitat va possibilitar que el carrer Serrans, la històrica entrada pel nord a la ciutat de València a través de l’arc de les torres del mateix nom, passara a ser pràcticament per a vianants, reduint els més de 5.000 vehicles motoritzats diaris que hi passaven a pràcticament unes desenes i la recuperació del seu caràcter patrimonial i comercial.
Des de llavors el flux de vianants per esta, així com l’oferta comercial en les seues plantes baixes, es va multiplicar exponencialment, tornant a ser un dels punts d’entrada de preferència de moltes de les persones que visiten la ciutat, fins al punt que ara ningú imagina un retorn al passat.
Ara, Compromís ha proposat adaptar la urbanització del carrer a la nova realitat i acabar de consolidar aquell canvi. “Després de quasi una dècada l’èxit de la nostra transformació, està més que demostrada la seua efectivitat, s’ha consolidat la transformació dels usos, i no hi ha cap excusa per a no donar-li al carrer el tractament que mereix, amb una plataforma única advertint amb paviments diferenciats els espais preferencials del trànsit rodat i dels vianants, però sense cap mena de desnivell, que és el que actualment genera les caigudes de vianants i ciclistes quan tracten d’esquivar als vehicles. I per descomptat, mantenint però ja amb caràcter definitiu, elements d’arbratge col·locats estratègicament per a dissuadir als vehicles de pujar la velocitat”, defensa el regidor de la formació, Giuseppe Grezzi i antic responsable de Mobilitat durant els anteriors mandats.
La proposta, a més, també té una reivindicació pràctica, ja que la vorera, ara inútil continua provocant accidents i caigudes de vianants o ciclistes que, si bé no són de caràcter greu, seria fàcil evitar-les i fer més còmode el passeig per Serrans.
Reforma pendent
Per al regidor valencianista, esta actuació ja hauria d’haver-se realitzat amb anterioritat i encara que assumeix que segurament s’hauria pogut fer durant l’alcaldia de Ribó, recorda que “la regidoria responsable del manteniment d’obres i infraestructures estava en mans dels nostres socis i pel que sembla no tenien la mateixa sensibilitat que nosaltres”. “De fet -afig- ho portàvem en el nostre programa per a fer-ho esta legislatura en cas d’haver dut eixe servei”.
Amb la victòria de la dreta, la proposta de reurbanització va caure de l’agenda, i no només això, la major laxitud en la vigilància de l’APR -denunciada pel veïnat de forma recurrent- i l’increment del trànsit motoritzat sota l’actual administració també està afectant al carrer Serrans, amb una intensificació, encara lleu, del trànsit, especialment la logística, que està descontrolada i es produeix a tota hora.
Per eixe motiu, des de la formació valencianista, Grezzi conclou que “el més convenient és que el govern de Catalá realitze ja la reurbanització en plataforma única i rebutge els dubtes sobre les seues polítiques entorn de la mobilitat sostenible: bé avançant al seu favor com vam fer en les dues passades legislatures, o confirmant el gir a favor de l’augment del trànsit com fins ara apunten totes les seues decisions”.