Diari La Veu del País Valencià
«Els metges no tenim per què parlar ni entendre el valencià» [àudio]

Nou cas de vulneració lingüística al País Valencià. Segons ha denunciat Plataforma per la Llengua, s’ha produït a l’Hospital de Manises (l’Horta Sud) quan un pacient del servei d’urgències va demanar poder expressar-se en valencià.

Segons es reflecteix en els àudios publicats, el pacient no va poder trobar ningú que l’entenguera en valencià. Després d’un intent infructuós amb una primera metgessa, la responsable de l’hospital va reconèixer que no disposaven de personal que poguera atendre pacients valencianoparlants. A més, aquesta mateixa responsable va dir que no hi havia «cap obligació que els metges que estiguen ací parlen valencià: no tenim per què. Ni ací ni en cap altre lloc», va dir.

El pacient, finalment, va aconseguir expressar-se en la seua llengua després d’haver insistit, quan el va poder atendre un metge que no parlava el valencià però que sí que l’entenia.

Denúncia

Des de Plataforma per la Llengua han presentat una queixa i es posaran en contacte amb el director general de l’Hospital de Manises per tal que «òbriguen una investigació interna i prenguen les mesures oportunes i, en cas d’apreciar l’existència d’infraccions, obrir un expedient sancionador a les persones implicades en aquesta discriminació lingüística».

L’entitat també indica que posarà a disposició del centre sanitari els seus serveis d’assessorament per tal que l’hospital «puga revertir aquesta situació i comence a respectar els drets lingüístics dels seus pacients». Segons Plataforma per la Llengua, amb aquest incident l’hospital «no només vulnera els drets lingüístics en l’atenció individualitzada, sinó que a més no disposa d’una versió en valencià del seu web i l’ús que en fa a les xarxes socials és residual».

A més, recorden que l’article 56.2 del Reial Decret legislatiu 5/2012, de 30 d’octubre, preveu que «les administracions públiques, en l’àmbit de les seues conseqüències, han de preveure la selecció d’empleats públics degudament capacitats per a cobrir els llocs de treball a les comunitats autònomes que tinguen dues llengües oficials». També assenyalen que la mateixa norma, a l’article 54.11, deixa escrit que els treballadors públics «han de garantir l’atenció al ciutadà en la llengua que sol·licite sempre que siga oficial al territori», i que l’article 99.5 de la llei 4/2021 de 16 d’abril de la Generalitat estableix com a obligació del personal públic garantir a la ciutadania «l’exercici del dret a utilitzar les llengües oficials en les relacions amb l’administració autonòmica».

Comparteix

Icona de pantalla completa