La campanya de comerç promoguda per l’Ajuntament de Castelló de la Plana amb motiu del «Dia de la sogra» (16 de juny) que s’ha conegut aquesta setmana inclou missatges com ara «Somriu, la teua sogra està vigilant», «Pensa-ho bé, qualsevol opció és millor que dinar a casa de la teua sogra» o «Ordena ta casa abans que la teua sogra ordene la teua vida». Davant d’aquests cartells, l’Institut de les Dones ha denunciat els missatges «sexistes» emesos per alguns ajuntaments, en especial el de la capital de la Plana Alta, ja que «no s’ajusten a la societat actual ni al paper que les dones desenvolupen hui dia en tots els àmbits, incloent-hi el desenvolupament local». Per part seua, PSOE i Compromís han qualificat la campanya de «misògina, masclista i retrògrada».
El portaveu de Compromís a l’Ajuntament, Ignasi Garcia, ha assenyalat a les xarxes socials que aquests missatges són «una “retahíla” de tòpics masclistes i patriarcals». «Les sogres no mereixen açò», ha remarcat.
Ja tenim la campanya del “día de la suegra” d’ @AjuntCastello
— Ignasi Garcia (@IgnasiGarcia1) June 5, 2024
Una “retahíla” de tòpics masclistes
i patriarcals.
Les sogres no mereixen açò. pic.twitter.com/hKs7t8v3DQ
Canvi de la campanya
Arran de les reaccions, el consistori ha decidit canviar la campanya, ja que, segons el regidor Alberto Vidal, l’oposició ha dut a terme una «manipulació mediàtica i política» per a «obtindre rèdit polític». A parer seu, «la campanya s’ha malinterpretat quan ni tan sols l’havíem poguda explicar, perquè està previst que es presente la setmana que ve, després del període electoral». «Podem entendre que a algú no li agrade aquesta campanya o no compartisca aquesta classe d’humor, però d’ací a distorsionar el seu sentit original hi ha un gran pas que resulta preocupant», ha dit
«Retrocés en igualtat»
D’altra banda, l’Institut de les Dones ha indicat que, a través de l’Observatori de la Imatge de les Dones, ha rebut al llarg del primer semestre del 2024 «diverses queixes» referides a comunicacions i continguts emesos per diversos ajuntaments.
En concret, ha precisat que els continguts denunciats es refereixen tant a cursos relacionats amb l’àmbit de cures i la llar dirigits exclusivament a les dones, cartells per a la prevenció de la violència contra les dones carregant la responsabilitat en les mateixes víctimes, o campanyes per a la promoció del comerç local que fan ús del cos de les dones i «les sexualitzen per a animar el consum».
Igualment, ha afegit que en les queixes la ciutadania sol·licita que es retiren aquests continguts per considerar que suposen «un retrocés en els importants avanços en igualtat efectiva de dones i homes, en la prevenció de la violència de gènere i en la construcció d’una societat local justa i igualitària».
«L’Institut de les Dones s’ha dirigit a les entitats locals assenyalant l’especial obligació i responsabilitat que tenen les Administracions Públiques d’evitar transmetre qualsevol contingut que contribuïsca a fomentar la desigualtat o la discriminació de les dones, així com els estereotips sexistes», ha apuntat.
L’Observatori de la Imatge de les Dones és una eina oberta a la participació ciutadana, l’objectiu de la qual és analitzar la representació de les dones en la publicitat i els mitjans de comunicació, identificant quins són els rols que se’ls atribueixen i, en el cas que puguen ser considerats sexistes, realitzar accions que contribuïsquen a suprimir les imatges estereotipades.