Els pirates informàtics responsables del ciberatac patit dilluns per l’Ajuntament d’Elx han enviat una nota de rescat en què demanen diners a canvi que el consistori puga recuperar el control dels equips, que continuen bloquejats i amb la suspensió de totes les activitats municipals en línia, a més de no saber-se la situació de les dades dels 200.000 habitants de la ciutat que emmagatzemen els servidors de l’ajuntament.
Segons ha informat À Punt, l’escrit ja està en mans de la policia espanyola, en col·laboració amb l’Europol per a esclarir les circumstàncies de l’incident, així com altres similars registrats últimament en diverses institucions públiques de l’estat, inclós l’Ajuntament de Vila-Joiosa a principis de juliol.
El hackeig ha deixat inoperatius els sistemes en línia i ha obligat a paralitzar pràcticament tota l’activitat, de manera que han quedat en suspens els terminis administratius dels procediments burocràtics mentre els tècnics del Centre valencià de Seguretat TIC (CSIRT-CV) i del Centre Criptològic Nacional, així com d’una empresa privada contractada per l’Ajuntament, treballen per a restablir els serveis i recuperar el control de les bases de dades.
L’alcalde d’Elx, Pablo Ruz, assegurava ahir dimarts que l’Ajuntament de la ciutat “continua avançant amb l’objectiu de restaurar com més prompte millor la normalitat i restablir els serveis municipals progressivament”. També ha convocat un Comité de Crisi de l’Esquema Nacional de Seguretat del consistori, que ha fet un diagnòstic dels danys patits per l’atac per tal de poder prendre les decisions “adequades” per a recuperar el funcionament del sistema informàtic “al més prompte possible”.
Tornar al sistema manual
Ruz també ha explicat que ja ha signat manualment el decret de pagament de les nòmines als treballadors de l’Ajuntament, que es percebran “amb normalitat dins del termini i en la forma corresponent”. A més, aquest dimarts ha rubricat la liquidació del pagament de la Seguretat Social i en els pròxims dies s’establirà el mètode “per a garantir el pagament a proveïdors i serveis assistencials”.
Segons Ruz, “aquesta és una situació inèdita” per al consistori, “però els tècnics estan treballant de manera incansable per a donar resposta a situació”. “Cap ciberatac podrà doblegar a l’Ajuntament”, ha sentenciat.
D’un altre costat, les Oficines Municipals d’Atenció al Ciutadà (OMAC) mantenen l’atenció presencial encara que no es poden realitzar tràmits administratius. Quan s’aconseguisca restablir el sistema, el consistori contactarà amb els qui tenien cita prèvia per a facilitar-los una nova. El telèfon d’atenció és el 010, en horari de 08.30 a 13.45 hores.