Plataforma per la Llengua ha emès un comunicat indicant que ha iniciat l’assessorament a un pacient que va patir una discriminació lingüística al centre mèdic d’Antella, a la Ribera Alta.
Els fets es van produir al juny, quan el pacient va haver de canviar al castellà davant el metge que el va atendre. El pacient va demanar poder expressar-se en valencià, però el metge s’hi va negar argumentant que era de fora i el centre no va oferir alternatives al pacient, segons l’entitat.
Davant aquesta situació, Plataforma per la Llengua va enviar una comunicació al centre recordant els drets lingüístics de la ciutadania, però segons la mateixa entitat el Servei d’Atenció i Informació al Pacient, que depèn de la Conselleria de Sanitat i que va rebre aquesta comunicació, «va justificar la discriminació».
Reclamació
En concret, expliquen, ho va fer amb una resposta amb «diferents faltes ortogràfiques». «Encara que en la seua resposta el centre va fer referència als requisits de selecció del personal temporal estatutari dels subgrups A1 i A2, que no fan referència a cap requisit de valencià, va obviar la normativa que reconeix el dret dels ciutadans valencianoparlants de ser atesos expressant-se en valencià», indiquen.

Per a Plataforma per la Llengua, aquest és un «atac molt greu» pel fet que en l’any 2024 es continue negant l’atenció en valencià en l’àmbit sanitari, «ja que és l’atenció pública la que ha de vetllar pels drets dels pacients entre els quals hi ha els drets lingüístics».
Des de l’entitat recorden que negar l’atenció a un pacient per motius lingüístics «és una vulneració que està tipificada com a sanció» i demanen que els fets siguen investigats, a més d’exigir disculpes per part del centre mèdic. «La reparació és crucial, perquè serveix per restaurar la confiança del ciutadà en la institució i per demostrar el compromís ferm de l’administració amb la igualtat de tracte i el respecte a la diversitat lingüística».







