L’associació “Desempantallados“, una agrupació de famílies que té com a objectiu “frenar la digitalització descontrolada en els centres educatius“, reclama a la Generalitat la creació d’una norma valenciana de Seguretat i Salut Digital, “com existeix en altres indústries i tecnologies, que implique les conselleries d’Educació, Sanitat, Benestar Social i Interior”.
El col·lectiu anuncia que la proposta que ha presentat en el procés participatiu d’elaboració de la nova ordre de convivència ha aconseguit, en només 24 centres educatius no universitaris, més de 650 avals.
El conjunt de peticions de l’associació es concreta en un document d’onze pàgines que es fonamenta en quatre pilars. El primer és “protegir i prioritzar la salut dels menors, seguint les recomanacions d’ús de pantalles de les societats mèdiques i establint límits de temps adequats a l’edat recomanats per l’Associació Espanyola de Pediatria (0 pantalles fins als 6 anys; màxim 1 hora al dia entre els 7 i els 12 anys, i màxim 2 hores al dia entre els 13 i els 16)”.
També aposta per garantir la protecció de les dades dels infants, seguint les recomanacions de l’Agència de Protecció de Dades, i promoure una autèntica formació en competències digitals, en línia amb el que estableix la Unió Europea, i en la qual els dispositius s’usen únicament quan l’objectiu pedagògic ho requerisca.
Finalment, demanen “millorar la claredat del llenguatge respecte a la resolució de 17 d’abril de 2024, de manera que quede clar que mitjançant el terme ‘dispositius mòbils’ no només s’al·ludeix als telèfons mòbils, sinó també a ordinadors portàtils, tauletes, rellotges intel·ligents i qualsevol altre dispositiu amb accés a internet“.
Menys dispositius mòbils i més llibres en paper
Per a “Desempantallados”, cal prioritzar els llibres de text en paper i limitar de l’ús dels dispositius mòbils als centres educatius només per a la formació en competències digitals i per a evitar la discriminació i la desigualtat que genera el model actual, en què els xiquets de famílies que no disposen dels recursos per a una supervisió adequada de l’ús domèstic de dispositius no poden ser protegits dels efectes perjudicials.
D’altra banda, advoquen per “més transparència” per part dels centres educatius, és a dir, que siga obligatori publicar els seus Projectes Educatius i programacions d’aula, així com informar les famílies del model digital adoptat i no imposar la compra de dispositius mòbils de marques concretes.
En la llista de reivindicacions també s’inclou la necessitat de tipificar “clarament” les faltes de convivència a les aules, de manera que es cuide tant els docents com a la majoria dels alumnes que treballen diàriament per una bona educació.
Així mateix, “Desempantallados” exigeix que es complisca la resolució del 17 d’abril del 2024, que va ser “un important avanç en el seu moment, ja que reconeixia els perjudicis del mal ús de dispositius mòbils, establint que la utilització havia de ser sempre excepcional, amb finalitats educatives, i sota supervisió docent i que els dispositius haurien de romandre apagats quan acabara l’activitat”.
En aquest sentit, afirma que ha documentat casos en què “s’ignoren les peticions de les famílies i es mantenen jornades escolars amb més de huit hores diàries de pantalla, fins i tot en menors de set anys, sense acompanyament adult”. També “hi ha centres que encara no disposen de Pla Digital o es neguen a compartir el seu projecte educatiu”, conclou.