Diari La Veu del País Valencià
DANA | Treballadors del 112 denuncien “deficiències greus” en el sistema

Els treballadors del telèfon d’emergències 112 del País Valencià han fet pública una carta, adreçada a Compromís, en la qual denuncien un seguit de “deficiències greus” en el sistema informàtic CoordCom, responsable de gestionar les trucades d’emergència. Segons exposen, els problemes van començar dues setmanes abans de la dana del 29 d’octubre, a causa d’una actualització, i encara “continuen sense solucionar-se”. A més, adverteixen que “cada vegada apareixen nous errors”, tot i que asseguren que “els responsables en tenen coneixement”. Per això, exigeixen solucions urgents davant una situació que no només afecta el seu benestar, sinó que pot comprometre la seguretat de milers de persones.

Els operadors assenyalen que aquestes errades informàtiques dificulten seriosament el seu treball diari i també afecten “el compliment de les exigències de l’empresa” quant a volum de telefonades ateses i temps de gestió. Esmenten, per exemple, problemes greus amb l’àudio de les trucades: “No podíem sentir la persona que telefonava i no hi havia possibilitat de tornar a telefonar”. En altres casos, expliquen que “ells ens sentien, però nosaltres a ells no” o que l’àudio era tan feble i distorsionat que “impedia entendre l’emergència”.

Altres errors inclouen el bloqueig o tancament sobtat del mapa de localització d’incidències, cosa que obliga a reiniciar el sistema i dificulta informar les agències de la ubicació dels afectats. També denuncien telefonades que el sistema detecta com a fallides sense opció de recuperació i un xat de coordinació amb les agències que deixa d’ensenyar part del text escrit, la qual cosa obliga a revisar missatges abans d’enviar-los i suposa una pèrdua de temps valuosa.

Baixes, estrés i abandó laboral

Els treballadors alerten que, actualment, de la plantilla de 128 operadors, “20 estan de baixa”, la majoria per motius d’ansietat i depressió. Dels 29 coordinadors que fan torns, tres també estan de baixa. “Cada vegada és més gran la intenció del personal de voler abandonar el treball”, expliquen, i recorden que molts treballadors amb anys d’experiència han decidit marxar per l’estrés, la pressió i la càrrega emocional.

La formació per accedir al lloc és llarga —quasi dos mesos— i no remunerada. Segons relaten, moltes persones abandonen abans d’acabar aquest període quan comencen a treballar sense suport i descobreixen la duresa real del lloc. Per als empleats, resulta “molt difícil reemplaçar la funció que exercim tot l’equip”, i això agreuja encara més la situació de sobrecàrrega.

Manca de suport i precarietat

Els operadors del 112 també denuncien la “manca total de suport psicològic” per a fer front a situacions traumàtiques o de gran intensitat emocional. A aquesta absència se suma una “pressió constant” per part de l’empresa per respondre un elevat nombre de telefonades i fer-ho en un temps reduït. A més, lamenten no poder desconnectar del treball: “En dies lliures rebem telefonades per cobrir torns o fer hores extra”, i asseguren que dir que no pot perjudicar les possibilitats de promoció o estabilització laboral.

En aquest context, critiquen que el conveni de telemàrqueting al qual estan acollits “no té res a veure amb les responsabilitats reals” que assumeixen. Pel que fa a les condicions materials, denuncien deficiències en el mobiliari i els equips: “Teclats amb les lletres esborrades, cadires trencades, ratolins que no són ergonòmics…” i ordinadors que han de reiniciar ells mateixos per errors tècnics.

Situació “inconcebible”

El síndic de Compromís, Joan Baldoví, ha considerat “inconcebible” la situació que descriuen els treballadors del 112 i ha lamentat que ni l’anterior consellera Salomé Pradas ni l’actual, Juan Carlos Valderrama, “hagen permés la visita del grup parlamentari al centre de coordinació”. Baldoví ha avançat que traslladaran aquestes denúncies a la jutgessa que investiga la gestió de la dana i ha acusat Mazón de buscar culpables entre els treballadors en compte de “posar solucions”.

Per la seua banda, la líder de Podem al País Valencià, María Teresa Pérez, ha expressat el seu “suport i força” als treballadors del 112 per haver denunciat “unes condicions laborals deficients i una falta clara de mitjans”.

Des del PP, Laura Chulià ha responsabilitzat l’anterior govern del Botànic per haver externalitzat el servei i vincular-lo al conveni de teleoperadors. Ha afirmat que l’actual Conselleria d’Emergències “està treballant per millorar les condicions” dels empleats.

Més notícies
Notícia: VÍDEO | V. Partal: “Si fora responsable de 300 morts, em tiraria pel balcó”
Comparteix
El director i fundador de VilaWeb atén Diari La Veu en l'exposició que commemora a València els seus 30 anys de vida
Notícia: Presenten una demanda contra Rovira per “vulneració de drets lingüístics”
Comparteix
Acció Cultural del País Valencià, Famílies pel Valencià i pares i mares del barri de Russafa de València formalitzen l'acció
Notícia: “Habemus papam”
Comparteix
Han fet falta almenys huitanta-nou vots per a l’ordenació d’un nou summe pontífex, del successor de Francesc, un líder ètic que es va guanyar la confiança de creients i no creients i que va promoure una Església sinodal, inclusiva i participativa
Notícia: Premis Maestrat Viu 2025: Rossell acull la gala el 31 de maig
Comparteix
Prèviament, tindrà lloc una jornada per la llengua en què es plantejaran les polítiques lingüístiques que calen en l’àmbit educatiu

Comparteix

Icona de pantalla completa