La segona edició de L’Aferrada, la trobada de creadors de contingut digital en català impulsada per l’Obra Cultural Balear, ha posat de manifest les diferències en aquest àmbit segons el territori. Mentre a Catalunya s’ha consolidat un «ecosistema» amb col·laboració entre creadors, empreses i institucions, al País Valencià, les Illes Balears o Andorra, els comunicadors encara tenen dificultats per professionalitzar-se. La trobada, celebrada aquest cap de setmana a Palma, es consolida com un referent en el sector digital, teixint aliances i creant xarxa entre els diversos actors. «Enguany he crescut molt gràcies a les connexions que vaig fer a L’Aferrada passada», ha destacat Clàudia Cunill, creadora andorrana.
La directora de L’Aferrada, Laia Carrera, ha remarcat que en l’àmbit digital «no hi ha fronteres» i que l’objectiu és enfortir el sector i impulsar accions conjuntes. Tot i que reconeix una professionalització més elevada a Catalunya, Carrera veu una «tendència cap a la millora» als altres territoris catalanoparlants. Durant la primera jornada, una taula rodona ha exposat experiències de creadors de tot el territori. Fran Tudela (@cabrafotuda), un dels pocs creadors valencians que viuen del seu contingut, ha lamentat la manca d’una xarxa consolidada al País Valencià i ha destacat la necessitat de pedagogia amb les marques per a valorar l’audiència en català.

Clàudia Cunill (@itsclaubunny) ha subratllat les dificultats a Andorra, on diu ser l’única creadora que fa contingut en català a totes les plataformes. La catalana Cèlia Espanya, en canvi, ha insistit en la importància de l’autenticitat i ha rebutjat etiquetes com a defensora del català: «Jo només faig el que m’agrada i ho faig en català». A més, ha destacat que la clau és crear tendències pròpies en lloc de simplement catalanitzar continguts d’altres països, una reflexió compartida per Tudela.
Joan Moñino (@parlars_mallorquins), de les Illes Balears, utilitza les xarxes per divulgar la riquesa lingüística mallorquina i les diferències dialectals. Encara que no es dedica professionalment al sector, ha observat que el seu públic va més enllà de Mallorca, connectant amb tota la comunitat de parla catalana.
Durant la jornada, s’han destacat també els beneficis que la intel·ligència artificial pot aportar a la creació de contingut. Demà diumenge, la trobada serà més lúdica i hi haurà dos espais de creació pensats perquè els assistents de L’Aferrada puguen crear contingut tant d’stand up, un espai dinamitzat per La Bardissa amb el suport d’IB3, com d’àudio en format pòdcast o videopòdcast, amb el suport d’EVA (3Cat).
La segona edició de L’Aferrada compta amb el suport del Ministeri de Cultura, l’Institut d’Estudis Baleàrics, el Consell de Mallorca, la Generalitat de Catalunya, el Govern d’Andorra, la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals-3Cat (EVA), la Fundació .cat, l’AMIC; amb la col·laboració d’Òmnium Cultural, Acció Cultural del País Valencià, CaixaForum Palma, La Bardissa, l’Hotel Palladium, Estrella Damm, Quely, Consell Regulador IGP Sobrassada de Mallorca, CRDO Queso de Mahón, Consell Regulador Ensaïmada de Mallorca, i amb els mitjans de comunicació oficials IB3, Agència Catalana de Notícies, Agència Andorrana de Notícies, Ràdio Arrels, Tresdeu, Diari La Veu del País Valencià, El Nacional i dBalears.
Es pot consultar el programa complet al web de L’Aferrada.







