Aquest diumenge, 24 de setembre, amb motiu del Dia mundial de les persones sordes, deu creadors de contingut reconeguts al País Valencià llancen una campanya per a visibilitzar la necessitat de l’aprenentatge de la llengua de signes.
Amb missatges com ara «potser no t’adones del que estic dient», «soc una persona com tu», o «si no m’entens, patiràs una barrera comunicativa important, però la barrera més greu en la que pots caure és la no-empatia, apareix signant a la pantalla una no-oient, mentre els creadors de contingut observen el que aquesta persona està signant-los (sense saber prèviament el que veuran).
Hi participen Adrià Martínez (@joaprenccatala), l’il·lustrador socarrat Cesc Roca (@cescrocastudio), l’artista Pepa Cases (@lapepacases), el tiktoker valladí de moda Rixi Barberà (@alegriadepoble), Gina Martínez (@giinamart), Marta Molina (@valenardat), Ricardo Ventura (@aprenvalenciaenlinia), Clara Vidal (@dissenydidees), Aitor Muñoz (@aitor_altea) i Johanna I. – (@em.vull), tot un ventall de creadors de contingut units per aquesta iniciativa.
D’aquesta manera, la campanya (promoguda per la comunitat d’Instagram @em.vull conjuntament amb FESORD) pretén conscienciar de la barrera comunicativa que viu una persona no-oient cada dia, i pretén, per mitjà de l’empatia, donar visibilitat a aquest col·lectiu, que des del 2008 s’ha vist incrementat en un 105%. Segons l’Institut Nacional d’Estadística (INE) el 2022 hi havia més d’1,2 milions de persones sordes o amb discapacitat auditiva majors de dos anys.
#NoÉsUnDia#ÉsTotaUnaVida#24deSetembre fem consciència!
Difonem-ho per a que tots ho veguem!
Estes persones ho han vist, i mireu com s’han quedat… pic.twitter.com/QR8LRLORsm
— emvull (@emvull) September 22, 2023
La campanya
Frases com «no entenc res», «és complex», »és un dels vídeos de reacció més durs que he hagut de viure», situen els usuaris en el fet de viure diàriament amb una barrera comunicativa, tot i que en aquest cas, la barrera dure només un minut.
Un contingut creat sense música, sense subtítols per als oients, un contingut que acaba signant d’esta manera: «Com et sents després de no entendre res? Doncs pensa que ha sigut nomé durant els segons que ha durat este vídeo eixa sensació per a tu, i ara… entén com et sentiries 24/7… entén ara com em sent jo 24/7 i milions de persones, i sí, he dit “persones”. Jo signe. M’entens?»