Després de la gran reducció d’oferta de les Escoles Oficials d’Idiomes (EOI) del curs passat, els docents d’aquests centres denuncien que Conselleria d’Educació “manté els seus plans de desmantellament” d’aquest servei educatiu públic, que en alguns casos defineixen com una autèntica “destrucció”.

El principal mecanisme, segons denuncien els docents, per anar “reduint la qualitat de l’ensenyament i promoure la pèrdua d’alumnes” seria “l’obligació” que l’ensenyament de les anomenades “llengües minoritàries” –totes excepte valencià, castellà i anglés, el francés estaria al límit- siga sempre virtual, eliminant gradualment l’oferta presencial. “És realment curiós que des de conselleria diguen que la seua principal preocupació és l’abandonament i ens passen els cursos on-line, que provoca que l’abandonament es dispare d’una mitjana del 20 al 60%”, expliquen professors de l’EOI.

Aquesta aposta per la virtualitat, a més, contrasta amb el tancament de l’EOI virtual –ara els cursos en línia s’imparteixen des de cada centre, eliminant el sistema centralitzat- i també per la no inversió en tecnologia. “Tenim una connexió a internet que es penja cada moment, els ordinadors són molt antics, no hi ha formació per reciclar-nos a un tipus d’ensenyament que és molt diferent, etc.”, explica aquest professor.

“Tot està pensat perquè no funcione. Cal pensar que del model presencial al virtual, les hores de classe reals es redueixen en un 25%, ja que la resta són deures i exercicis, no és un model que puga substituir el clàssic”, continuen.

Precarietat laboral

Aquesta pèrdua de qualitat de l’ensenyament ve acompanyada de noves mesures que incrementen la càrrega de treball del professorat sense increment de sou. La llista de greuges que exposen els docents és llarga: desaparició de gran nombre d’hores de coordinació, caps de departament sense reduccions horàries per la realització de les tasques administratives, retallada injustificada del sou dels professors especialistes i, finalment, imposició de termes impossibles amb reduccions horàries ridícules per la redacció de les proves de certificació dels idiomes minoritaris, en una situació que recorda l’intent de conselleria de no remunerar les tasques en els tribunals d’oposicions.

“Les hores que ens donen per fer tasques importants com preparar els cursos, redactar exàmens de certificació –que són complicats i han d’estar molt ben preparats- o fins i tot complir els requeriments burocràtics són impossibles, i ens aboquen obligatòriament a fer hores extres sense contrapartida”, denuncien.

Un increment ocult de la jornada que “inevitablement” es notarà en la “qualitat de l’ensenyament” i que cau a un col·lectiu que en els darrers anys ha perdut un 20% del poder adquisitiu per la no adequació dels salaris a la inflació i que ha vist com les seues pagues extra han quedat retallades.

Silenci administratiu

Aquests canvis es donen, a més, segons denuncien, en un clima “d’absoluta opacitat i unilateralitat” de la Conselleria d’Educació. “No negocia res, no parla amb ningú, no responen als correus dels directors dels centres, no es reuneixen amb els sindicats, no deixen cap espai per arribar a acords…”, expliquen des de la plantilla de l’EOI.

Per ara la resposta ha estat preparar un recurs d’alçada per a oposar-se judicialment a aquestes mesures, però no descarten que amb el nou curs, s’inicie un procés de mobilitzacions i protestes més dur encara que el del curs passat.

Més notícies
Notícia: Denuncien que Rovira exclou alumnes de centres per la tria de la llengua
Comparteix
L'STEPV critica que la Conselleria d'Educació "no pensa solucionar el problema"
Notícia: Educació vol ara modificar  el calendari d’oposicions
Comparteix
La proposta arriba enmig d'una convocatòria de vaga que pot afectar els tribunals del pròxim dissabte després de la decisió unilateral de deixar de remunerar-ne la participació
Notícia: VÍDEO | Rosanna Martínez, nova presidenta d’Escola Valenciana: “El repte és gegant”
Comparteix
Pren el relleu d’Alexandra Usó en una nova etapa marcada per la defensa del valencià davant l’ofensiva institucional i el retrocés social de la llengua
Notícia: STEPV denuncia retallades en l’ordre de plantilles en CEIP, secundària i FP
Comparteix
El sindicat critica que la Conselleria rebaixe acords signats en 2023 i no accepte alternatives

Comparteix

Icona de pantalla completa