Compromís ha denunciat que als col·legis diocesans de la Fundació Sant Vicent Màrtir s’està aplicant un protocol «d’acompanyament» basat en «pseudoteràpies de conversió» per a identificar i «intervindre» l’alumnat LGTBI+. Segons la formació, aquest document fa ús de termes com ara «atracció cap al mateix sexe» o «desig de canvi de sexe» en compte d’«homosexualitat» o «realitats trans».
El protocol, titulat «Protocol per a la maduració integral de la persona en la seua identitat sexual masculina i femenina», ha estat elaborat per l’Observatori de Bioètica de la Universitat Catòlica de València (UCV), Escoles Catòliques de la Comunitat Valenciana, la Fundació Sant Vicent Màrtir i l’Associació Catòlica de Mestres de València. Aquest document es pot consultar a la pàgina web de la fundació.
El diputat Francesc Roig ha vinculat aquest protocol amb les «pseudoteràpies de conversió», assegurant que «tracta les persones LGTBI+ com a malaltes», descrivint-les com si patiren trastorns mentals o falta de maduració. Roig ha alertat que es formen equips en cada centre per a «detectar i fer llistes d’alumnes LGTBI i trans per a comunicar la seua situació».
La coalició ja ha advertit que aquestes «teràpies» homòfobes s’apliquen en algunes escoles del País Valencià. Un dels casos és el del docent acomiadat del col·legi Mare Josefa Campos d’Alaquàs (l’Horta Sud), així com del Centre Diocesà d’Orientació Familiar Mater Misericordiae de València», que aquest professor dirigia. A principis de setembre Compromís també va denunciar pràctiques semblants al col·legi Santiago Apòstol del barri de Marxalenes de València per part d’un altre professor. A més, la formació ha alerta de l’existència d’una trama i ha creat un web per a aportar informacions sobre les organitzacions i els responsables d’aquestes pràctiques.

«Models de masculinitat i feminitat»
El document estableix que aquests equips «d’acompanyament i intervenció» podran derivar els alumnes a especialistes externs o oferir suport espiritual per part de sacerdots especialitzats. Els docents, per la seua banda, han d’informar els responsables del centre si observen «conflicte amb la identitat sexual» de l’alumnat i mantindre la confidencialitat dels casos.
En cas de detectar un cas potencial, s’activarien plans d’intervenció individualitzats, incloent-hi mesures educatives i de sensibilització. El protocol promou «models de masculinitat i feminitat» i planteja activitats formatives sobre «la relació amb els iguals, la figura paterna i materna, i la violència en edats primerenques».
Compromís considera aquest protocol «una porta d’entrada a les pseudoteràpies de conversió», ja que s’insta els centres a fer llistes d’alumnes amb «conflictes d’identitat» i a comunicar-los a la fundació. Roig també ha alertat que s’obliga l’alumnat a vestir un uniforme que no correspon a la seua identitat de gènere, incomplint la legislació valenciana LGTBI+.
La coalició estudia portar el cas a la Fiscalia i ha demanat a la Conselleria d’Educació que prenga mesures immediates per a protegir els drets de l’alumnat. Així mateix, Compromís ha proposat la creació d’una comissió d’investigació a Les Corts per a analitzar els casos de «teràpies» de conversió, que es debatrà pròximament.