Compromís per València ha exigit aquest dimecres una investigació urgent sobre la seguretat viària a la plaça de Sant Agustí, arran de l’atropellament mortal d’una xiqueta de sis anys aquest dimarts i de la mort, fa un any, d’una dona de 70 anys a pocs metres del mateix punt. La portaveu municipal, Papi Robles, ha qualificat de “dramàtic” que “en menys d’un any dues persones hagen perdut la vida al mateix entorn” i ha demanat “els informes de sinistralitat de la zona dels últims anys per comprovar si les dades han empitjorat i quines mesures s’han pres per evitar-ho”.
Segons dades oficials d’intensitat mitjana diària (IMD) recollides per l’Ajuntament, encapçalat per M. José Catalá, el trànsit al tram del carrer de Xàtiva entre Marqués de Sotelo i Sant Agustí ha passat de 19.634 vehicles diaris en 2023 a 24.829 en 2025, un augment del 20,9% —5.195 cotxes més cada dia-. També s’han registrat increments del 12% en trams de Sant Vicent i de Periodista Azzati, i fins a un 5% en altres punts pròxims. “Catalá va arribar al govern i al cap de pocs mesos va introduir canvis per a afavorir de nou el pas dels cotxes pel carrer de Colom i altres vies del centre de València. El resultat és el que veiem: en dos anys s’ha disparat el trànsit; no es pot protegir els vianants ni potenciar el transport públic amb polítiques que aposten pel cotxe i la contaminació”, ha criticat Robles.

Per a la portaveu de la coalició, la situació és “conseqüència directa de la decisió de l’alcaldessa Catalá i del regidor de Mobilitat i Policia Local”, que van autoritzar el gir des de l’avinguda de l’Oest cap al carrer de Sant Vicent per al trànsit privat, “una mesura que ha incrementat la pressió viària en un punt que hauria d’estar pacificat, i on va morir una persona”. Robles també ha atribuït l’increment del trànsit a “l’obertura al trànsit des de la Porta de la Mar i l’eliminació d’un carril per al transport públic al mateix carrer”.
“La realitat és que si obris la porta al trànsit, la probabilitat estadística de sinistralitat és més alta. I malauradament ho estem comprovant”, ha afirmat, recordant que Sant Agustí és “la porta d’entrada a Ciutat Vella i a la plaça de l’Ajuntament, una zona 30 que hauria de prioritzar el pas segur de vianants i el transport públic, no ser una autopista urbana”.
“Afavorir el cotxe privat és perjudicar el vianant i el transport públic. Les conseqüències d’aquesta política ja les patim: més soroll, més contaminació i, el més greu, més risc per a la vida de les persones”, ha lamentat. “La plaça de Sant Agustí no pot continuar sent un punt negre viari. Cal prendre mesures immediates per a reduir el trànsit, millorar la seguretat i garantir que tragèdies com les que hem viscut no tornen a repetir-se”, ha remarcat.
Compromís presentarà una bateria de preguntes per exigir responsabilitats i reclamar la pacificació de l’entorn de Sant Agustí, la revisió dels fluxos de trànsit al centre de la ciutat i la priorització dels itineraris segurs per a vianants i ciclistes.