El Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible començarà a finals de març les obres per a la renovació integral de la línia de Mitjana Distància Xàtiva-Alcoi, amb una inversió de 160 milions d’euros. Aquesta actuació, inclosa en el Pla de Rodalia del País Valencià, busca millorar la fiabilitat i capacitat de la infraestructura ferroviària. Els alcaldes de les dues ciutats, Roger Cerdà i Toni Francés, respectivament, han expressat la seua satisfacció per la «inversió històrica» en aquesta línia ferroviària entre tots dos municipis, que permetrà «millorar la connectivitat, reduir els temps de viatge i optimitzar la fiabilitat del servei».
Les obres inclouran el desplegament de nou carril, travesses, balast i desviaments, així com la modernització dels sistemes amb la instal·lació del sistema de telecomunicacions GSM-R per a millorar l’eficiència i seguretat. A més, s’adaptaran andanes en diverses estacions i es construiran noves infraestructures, com ara una tercera via a Ontinyent i una segona andana a Alcoi.
L’abast de les obres requerirà la interrupció total del servei ferroviari entre Xàtiva i Alcoi des del 24 de març fins a finals del 2026. Per a garantir la mobilitat, Renfe ha dissenyat un pla alternatiu amb autobusos i microbusos, amb més d’11.500 serveis durant aquest període. Els trens continuaran operant entre València Nord i Xàtiva.
També es faran millores en drenatge, consolidació de talussos, protecció de trinxeres, adequació de passos a nivell i instal·lació de tancaments antivandàlics. Aquestes obres se sumen a les inversions efectuades des del 2018, per valor de 14 milions d’euros, per millorar la seguretat i la senyalització.
Els treballs per a renovar integralment la via s’estendran a la totalitat dels 64 km d’aquesta línia, que vertebra quatre comarques de l’interior del País Valencià, unint nombroses poblacions: Xàtiva i el Genovés (a la Costera), Benigànim, Quatretonda, la Pobla del Duc, Sempere, Otos, Montaverner, Bufali, Albaida, Benissoda, Agullent i Ontinyent, a la Vall d’Albaida; Alfafara, Agres, Muro i Cocentaina, al Comtat, i Alcoi, a l’Alcoià. En total, es desplegaran uns 130 km de carril, 110.000 travesses i 130.000 m³ de balast.

Connexió amb l’AVE
El batle de Xàtiva, Roger Cerdà, ha manifestat: «Estem, sens dubte, davant una inversió històrica en aquesta línia, la línia Xàtiva-Alcoi. Estem parlant d’una inversió de més de 84 milions d’euros, que ha sigut una de les inversions llargament reivindicades. Aquest fet suposa, per primera vegada, una remodelació integral, una modernització completa de tota la línia i un increment absolut de la seguretat, així com una disminució del temps de viatge en aquesta línia ferroviària».
Cerdà ha afegit que per a la capital de la Costera és «una grandíssima notícia, ja que a la fi del 2026, quan acaben aquestes obres, és quan també està prevista l’arribada de l’AVE a la ciutat». «Tot això reafirmarà que la nostra ciutat és la capital de l’alta velocitat a les comarques centrals valencianes. I aquest és un fet absolutament estratègic per al desenvolupament socioeconòmic de la nostra ciutat en un futur cada vegada més pròxim», ha asseverat.
Per part seua, l’alcalde d’Alcoi, Toni Francés, ha destacat la importància d’aquesta actuació per a la vertebració de les comarques centrals: «Millorarà la comunicació de les comarques que envolten Alcoi i la connexió amb Xàtiva, que serà estació AVE i un nus de comunicació molt important per a l’Alcoià i el Comtat».
«Tindrem el tren que mereixen els alcoians i alcoianes i tots els habitants de la comarca. Han sigut molts anys de reivindicacions de la societat civil, de molts alcaldes i alcaldesses, i vull destacar el compromís de l’actual Govern d’Espanya, presidit per Pedro Sánchez, que ha sigut qui ha escoltat i ateses les reivindicacions de les comarques centrals per a una millor mobilitat que renovarà tota la línia ferroviària», ha remarcat.